Grafimedia-cao. Waar staan we nu? | CNV Dienstenbond


Het eindbod van de vakorganisaties CNV Media en FNV Kiem aan de KVGO-werkgevers in de Grafimedia is beantwoord met hun eindbod. De inhoud daarvan is treurnis wekkend. Het toont aan dat het KVGO de medewerkers kennelijk eerder ziet als een kostenpost dan als een onmisbare schakel in het
productieproces. Terwijl men zou moeten weten dat een juiste beloning ook te maken heeft met waardering voor de inzet van de eigen mensen en in belangrijke mate bijdraagt aan het succes van de onderneming! Wat ons betreft kan het eindbod van de werkgevers naar de prullenbak!

Krantenbedrijven voldoen ook niet aan ons eindbod maar bieden opening

Ook de krantenbedrijven TMG, de Persgroep, NBC en BDU voldoen niet aan de looneis van de vakbonden maar hebben kennelijk wel de intentie om met ons tot overeenstemming te komen. Hoewel ze ook KVGO-lid zijn geven ze hun medewerkers die onder de Grafimedia-cao vallen met terugwerkende kracht
toch een loonsverhoging, te weten: 1% per 1 januari 2014 en 1% op 1 juli 2015.

Dit is dan gelijk aan de medewerkers die onder de uitgeverij-cao vallen en daarmee trekken ze 1 lijn voor hun totale personeel. Ook hebben deze bedrijven afstand genomen van het eindbod aan CNV Media door hun KVGO-collega's.
Dat zegt genoeg!

Toch zijn er dubbele gevoelens. We zijn hier natuurlijk blij mee maar ook teleurgesteld dat ze die (kleine) stap naar acceptatie van ons gehele eindbod niet hebben willen nemen.

Werkgevers noemen het modernisering van de cao

Werkgevers noemen het afromen van rechten modernisering. Ben je het daar niet mee eens, dan ben je ouderwets. Genoegen moeten nemen met een structurele loonsverhoging van 2,5% over een periode van 4 jaar, 20% van je loon inleveren als je een dag ziek bent, terugkomen op gemaakte afspraken over
bovenwettelijke vakantiedagen; als je vindt dat je meer verdient ben je ouderwets.

Wat is wel modern?

CNV Media verstaat onder modern dat je vakbonden serieus neemt en daarmee je personeel, dat je ziek zijn niet bestraft met een korting op je loon van 20%, dat je inziet dat een voorstel voor een loonsverhoging van 2,5% over de afgelopen twee jaar en een eenmalige uitkering van 300 euro geen
bovenmatig voorstel is, dat je begrijpt dat werknemers gehoord willen worden als het gaat over hun loon. CNV Media gaat haar verantwoordelijkheid niet uit de weg, maar er zijn wel grenzen aan wat acceptabel is. Je hand ophouden en blij moeten zijn met wat daarin gestopt wordt is niet modern.

Acties van de baan?

Op 8 september a.s. komen de leden van het KVGO bijeen in een extra ledenvergadering. Daar zullen ze -naar wij verwachten- de situatie bespreken en beslissen hoe de toekomst van de cao er verder uit zal zien. Worden de eisen van de vakbonden toch ingewilligd of komt er geen nieuwe cao meer?
Daar hebben de werkgevers immers mee gedreigd.

Hoe dan ook, in deze bijeenkomst worden besluiten genomen die over uw arbeidsvoorwaarden gaan. De medewerkers die een arbeidscontract hebben kunnen zich blijven beroepen op de arbeidsvoorwaarden welke in de (oude) Grafimedia-cao staan.

Voor nieuwe medewerkers kunnen nieuwe regels gelden welke wij niet kennen.
Wat CNV Media betreft zijn de acties dus zeker niet van de baan. We laten ons zien en horen! Doet u mee?

We zijn erg benieuwd naar uw reactie maar ook voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arie Kasper, uw onderhandelaar. Zijn emailadres is: a.kasper@cnvdibo.nl of telefonisch via 023-5670683

Terug