Verbod op ledenwerfcadeaus goed nageleefd
Bij het werven van nieuwe leden houden omroepen zich keurig aan de begin dit jaar gewijzigde regels. Het wettelijk verbod op het verstrekken van cadeaus wordt goed nageleefd, zo blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media. Bij twee recent gehouden steekproeven werden geen
overtredingen geconstateerd.
Begin 2015 zijn de regels voor ledenwerfacties aangescherpt. Sindsdien mogen omroepen geen financiele voordelen meer verstrekken aan nieuwe leden. Het betreft niet alleen een verbod op welkomstgeschenken zoals een boek of een DVD, maar ook op kortingen op de gids of op verenigingsactiviteiten.
De gedachte hierachter is dat mensen vanuit een gevoel van verbondenheid met het programma-aanbod of met de identiteit van de omroep lid moeten worden, en niet vanwege een financiele prikkel of een cadeau.
Waarschuwing
Het verbod op het weggeven van cadeaus geldt voor alle vormen van ledenwerving, dus voor oproepen via radio of televisie, telemarketing, straatverkoop en online acties. Kort na invoering van de nieuwe regels bleek dat een aantal omroepen nog steeds presentjes weggaf. De betrokken omroepen
hebben daarop in maart 2015 een waarschuwing gekregen. Bij de twee recente steekproeven zijn geen overtredingen meer aan het licht gekomen. Deze steekproeven vormen echter een momentopname. Het Commissariaat zal ook in de toekomst blijven controleren op naleving van de regels.
Goede doelen
De nieuwe regels rond ledenwerving hebben geen nadelige gevolgen voor goede doelen. Net als voorheen mogen omroepen ook in de huidige situatie voor ieder nieuwe lid een bedrag van maximaal twee keer de jaarcontributie aan een goed doel schenken.
Lees ook: Ledenwerfacties niet langer toegestaan