Pilot Meriant: Wat drijft de client?


In een oogopslag zien wat een client belangrijk vindt in zijn of haar leven. Waar houdt hij van en waarvan juist niet? Waar moet de verzorgende rekening mee houden? Wat zijn genietmomenten en hoe kun je daar als verzorgende of vrijwilliger het beste aan bijdragen? Al deze informatie, die in
sterke mate de echte kwaliteit van leven van een client bepaalt, komt straks op een pagina te staan. Deze informatie komt tot stand in een directe dialoog met de client en zijn of haar familie en niet aan de hand van lange afvinklijstjes die nu nog de bron vormen voor het zorgleefplan.

Waardigheid en trots
Een profielpagina van de client met een sterk ingekort zorgleefplan, vormt de kern van een pilot die Meriant het komende jaar mag uitvoeren. Het is een van de pilots in het kader van het programma `Waardigheid en trots' van het ministerie van VWS. De pilots hebben tot doel de kwaliteit van de
ouderenzorg - en dus van het leven van clienten - te verbeteren.

Kleinschalig
Met het toekennen van de pilot krijgt Meriant erkenning voor de weg die is ingeslagen om de zorg kleinschaliger te organiseren met meer eigen regie voor de client. Hoe wil hij of zij het liefst leven en zorg ontvangen. De zorg en ondersteuning wordt straks geboden in kleine vaste teams met
meer bekende gezichten voor de client. Daarvoor is het wel van groot belang heel goed te weten wat een client belangrijk vindt. Daar helpt de pilot bij.

Echt gesprek
Doel van de pilot is de client in beeld te brengen zoals hij is en zoals hij zijn leven het liefste leidt. Niet aan de hand van ingewikkelde (te) lange vragenlijsten over wassen, kleden, toiletgang of het gewicht, maar aan de hand van een echt gesprek met clienten. Er zijn kaarten ontwikkeld
om aan de hand van onderwerpen die de client zelf kiest, dit gesprek te voeren.

Drijfveren
Op die manier staan niet de problemen van de client centraal, maar wat hem of haar drijft. Waar wordt hij gelukkig van? Wat vindt hij fantastisch om te zien, te horen of te ervaren? Dat kan gaan over muziek of bepaalde activiteiten, maar ook over het gesteld zijn op privacy en er dus voor
zorgen dat er zo weinig mogelijk mensen over de vloer komen. Of over iemand insmeren met de favoriete lotion na het douchen.

Welbevinden
Bij het opzetten van de pilot - die van start gaat in de locaties De Brummel in Wolvega en De Wente in Heerenveen - wordt de Groninger Wellbeing Indicator gebruikt. Deze meet het welbevinden van clienten aan de hand van punten als genieten van eten en drinken, lekker slapen en rusten,
plezierige contacten, zelfredzaamheid en jezelf zijn. Als op deze punten goed wordt gescoord en clienten zijn tevreden, dan kun je stellen dat de ervaren kwaliteit van zorg en leven goed is.

Afvinklijstjes
Door VWS en clientorganisaties is erg positief gereageerd op het voorstel voor de pilot omdat hiermee direct aansluiting wordt gezocht met wat clienten belangrijk vinden. We zijn doorgeschoten in de verantwoording van de zorg met behulp van allerlei vaak ingewikkelde afvinklijsten. Als alle
vinkjes zijn ingevuld is het `goed', maar is dat ook echt zo? Het kost veel tijd, is bureaucratisch en gaat vaak niet om de zaken die clienten en hun familie echt belangrijk vinden.

Workshops
Dat bleek afgelopen voorjaar haarscherp toen Meriant in dialoog ging met clienten, familie, vrijwilligers en medewerkers om samen met hen te kijken wat zij echt belangrijk vinden. Daarbij ging het niet zozeer om de kwaliteit van zorg, maar veel meer over, genietmomenten, privacy, veiligheid en
het nog zo lang mogelijk zoveel mogelijk zelf kunnen doen. Zaken die lang niet altijd op de afvinklijstjes voorkomen.

Mooie kans
De pilot is een mooie kans om het anders te doen en de client met zijn leven echt meer centraal te stellen. Natuurlijk moet ook gekeken en gemeten worden of we het met z'n allen goed doen. Dat gebeurt onder meer aan de hand van de Groninger index en een nog te ontwikkelen hulpmiddel.
Medewerkers worden opgeleid om op een goede open manier de dialoog met de clienten aan te gaan.

Eenvoudiger
Het moet in ieder geval allemaal eenvoudiger en minder bureaucratisch. Daarvoor is het wel nodig dat tijdens de pilot Meriant de ruimte krijgt om de nieuwe zaken te ontwikkelen en de afvinklijstjes los te laten. Mocht de pilot een succes worden, dan is het de bedoeling het in heel Meriant en
mogelijk ook daarbuiten zo op te pakken.

181114teamhorsthuis_DSC7291 HR