Haarlemmers wensen meer snelheid, eigenaarschap en directe communica..
* 20 augustus 2015
Ondernemers, bewoners en partners in de stad die onlangs met de gemeente te maken hebben gehad is gevraagd in verschillende rondetafelgesprekken te vertellen hoe zij het contact met de gemeente hebben ervaren. Het gaat om mensen die een bedrijf hebben, een evenement organiseren, een vergunning
willen of bestuurslid zijn van een instelling. De kernvraag vraag was: wat ging er goed en wat kan beter in contact met de gemeente?
Uit de gesprekken kwam een beeld naar voren van een betrokken en toegankelijk bestuur. De gemeente wordt niet als een gesloten bastion gezien. Minder positief is men over de snelheid van handelen. We leven in een tijd waarin snelheid `gewoon' is. Natuurlijk is een bestuur dat belangen weegt,
regels toepast en politiek wordt gestuurd niet in staat om het mantra `vandaag besteld morgen in huis' toe te passen. Maar meer aandacht voor snelheid als kernwaarde is wel geboden. Ook waren er aanbevelingen voor het verbeteren van de communicatie, dienstverlening en (telefonische)
bereikbaarheid van ambtenaren.
Verbeterplan
Deze rode draden vormen de kernpunten voor een actieplan om de door de gesprekspartners (een doorsnede van bewoners, ondernemers en partners) ervaren bestuursstijl waar nodig aan te passen. Zo is het aan het ambtelijk management om de vaak complexe processen te stroomlijnen en meer dan tot nu
toe op snelheid te sturen. Dat kan als je een ambtenaar aanwijst voor de afhandeling van een complexe vraag, en als je het college sneller inschakelt om richting te geven binnen complexe vraagstukken. Door meer naar buiten te gaan, letterlijk de straat op, kan de bestuurder, ambtenaar en
vraagsteller ter plekke bekijken wat er aan de hand is en welke mogelijkheden er al dan niet zijn om een vraag op te beantwoorden of verder te brengen. Bestuur op straat is bestuur op maat. Waar nodig, wordt de raad uiteraard ingeschakeld. Daarnaast wordt binnen de ambtelijke organisatie
verder gewerkt aan de verbetering van de bereikbaarheid en dienstverlening.
Bestuurlijke ruimte
De uitkomsten van de gesprekken hebben ook een raakvlak met de wens van deze coalitie om meer ruimte voor initiatieven uit de stad te geven. Onze gesprekspartners gaven aan deze ruimte toe te juichen. Daar hoort dan wel een lossere bestuursstijl bij waar minder nadruk ligt op verantwoording en
controle. Een lossere bestuursstijl kan niet zonder de instemming van de gemeenteraad die het bestuur en het ambtelijk apparaat daartoe de ruimte bieden. Het is aan de raad om in discussie met elkaar aan te geven hoe en of zij die ruimte en dat vertrouwen willen geven. De bevindingen om de
Haarlemse bestuursstijl aan te passen gaan daarom minder over de verhouding tussen de raad en het college of over de kansen die er zijn om de lokale democratie van nieuwe impulsen te voorzien. Daar is een werkgroep uit de raad mee bezig.
De notitie met conclusies en acties en aanbevelingen kunt u hier vinden. Na het zomerreces spreekt de commissie bestuur over het verbeterplan.