Scholen Statia klaar voor Engels als instructietaal
Voorafgaand aan het begin van het nieuwe schooljaar hebben docenten, begeleiders van de kinderopvang en schoolleiders op Statia deelgenomen aan studiedagen ter voorbereiding van het nieuwe schooljaar met Engels als instructiestaal.
De studiedagen zijn georganiseerd door SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) in samenwerking met andere externe onderwijsexperts: de eerste studiedag was voor het personeel van Kinderdagverblijf Buzzy Bees. Dit omdat de basis voor de ontwikkeling van taal en rekenvaardigheid al op zeer jonge leeftijd wordt gelegd. Daarnaast waren er twee studiedagen voor de docenten van de basisscholen. Tijdens deze workshops werd duidelijk dat de schoolleiders en docenten klaar zijn voor het nieuwe schooljaar, op basis van een nieuw curriculum en nieuwe methodes voor Engels, Rekenen/Wskunde en Nederlands als vreemde taal.
De laatste studiedag was voor het onderwijzend personeel van de Gwendoline van Putten School (GvP). Rosalie Edelstein-Lopes. De nieuwe GvP-directeur, hield een gloedvol en gemotiveerd betoog waarin ze de nadruk legde op de taak van de school om kwaliteitsonderwijs te bieden. SLO en de docent coach verzorgden een sessie over het werken met het nieuwe curriculum.
In het schooljaar 2014-2015 heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), in samenwerking met SLO de USM (University of St. Martin) en de Nederlandse Taalunie intensief gewerkt aan de voorbereidingen voor een nieuw curriculum en de selectie en aanschaf van nieuwe methodes voor het nieuwe schooljaar, met Engels als instructietaal. Dit was niet mogelijk geweest zonder de medewerking van de schoolbesturen, de schoolleiders en docenten. Een ander nieuw initiatief in het afgelopen schooljaar was het Engelse programma van de USM om de beheersing van het Engels door de docenten waar nodig bij te spijkeren. Die cursussen zullen dit schooljaar doorlopen totdat alle docenten het Engels op het gewenste niveau zullen beheersen.
SLO is de organisatie die het proces van de curriculumontwikkeling aanstuurt en begeleidt. Ook de docenten hebben een zeer belangrijke rol gespeeld in dit proces. In de loop van het vorige schooljaar heeft SLO in samenwerking met de scholen een analyse gemaakt om tot de juiste keuzes te kunnen komen voor wat betreft leerplannen en lesmethodes voor Engels, Wiskunde/Rekenen en Nederlands.