Campagne 'Veilig zakelijk internetten'
Cybercrime - verzamelnaam voor fraude, diefstal, afpersing, identiteitsmisbruik en spionage via de `digitale snelweg' - kost de economie zo'n 8,8 miljard per jaar. Driekwart daarvan komt voor rekening van het bedrijfsleven. Daar moet iets aan gedaan worden, vindt MKB-Nederland. Daarom start de
ondernemersorganisatie een campagne.
"Ondernemers in het mkb realiseren zich nog te weinig dat ook hun bedrijf een interessant doelwit kan zijn", aldus directeur Leendert-Jan Visser. Om ondernemers zich hiervan bewust te maken, startte MKB-Nederland samen met het ministerie van Veiligheid & Justitie, het Verbond van Verzekeraars,
KPN, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, ECP, ThreadStone en DNG de campagne Veilig zakelijk internetten. Het Verbond sloot hierop aan, omdat de bewustwording van het risico onder met name mkb'ers nog achterblijft. Terwijl dit risico ook kleinere bedrijven kan treffen en
bijzonder vervelend kan uitpakken.
Laat je bedrijfssysteem hacken!
Op de website www.veiligzakelijkinternetten.nl kunnen ondernemers gratis de veiligheid van hun digitale bedrijfssysteem laten testen door middel van een zogenaamde `vulnerability scan'. Een hacker legt dan kwetsbare plekken in de IT-omgeving van het bedrijf bloot. Voorafgaand aan de scan moet
de ondernemer een door TNO opgestelde vragenlijst invullen. Binnen een paar dagen ligt er een uitgebreide rapportage klaar en krijgt het bedrijf waar nodig hulp om de situatie te verbeteren.
Roadshows
En dat is nog niet alles ... vanaf oktober trekt er een speciale campagnebus met promotieteam door Nederland. Veiligheidsadvies, scans en workshops maken deel uit van het programma, dat in samenwerking met zes verzekeraars (ACE, AIG, Chubb, HDI Gerling, Hiscox en Zurich) en de Regionale
Platforms Criminaliteitsbestrijding wordt georganiseerd.
Meer informatie? Kijk dan op www.veiligzakelijkinternetten.nl