Wat te doen als stroom, gas of water uitvalt? Denk vooruit!


Laatste update: 19 augustus 2015.

Dagelijks maken we gebruik van gas, water en licht. Om te koken, te wassen, tv te kijken, te douchen of voor de verwarming. Als gas, water of licht uitvalt, zorgt dat direct voor overlast. De kans dat er iets misgaat is klein.

Toch valt ook in onze gemeente de stroom, het gas of het water wel eens uit. Bijvoorbeeld door graafwerkzaamheden waarbij een leiding wordt geraakt. Of een elektriciteitskabel die breekt door storm of blikseminslag. Het is dan handig om te weten wat u moet doen. Denk vooruit en bereid u voor!

Noodpakket

Als de stroom, het gas of het water uitvalt, is het handig om een noodpakket in huis te hebben. Zo voorkomt u dat u langdurig in het donker zit. Een noodpakket bestaat uit:

* Radio op batterijen
* Zaklamp
* Extra batterijen voor radio of zaklamp
* Kaarsen of waxinelichtjes
* Doosje lucifers in waterdichte verpakking
* Dekens
* EHBO-trommel
* Houdbaar eten (blik) dat u niet hoeft te koken
* Water voor drie dagen

Gas- of stroomstoring

Als het gas of de stroom bij u en uw buren is uitgevallen, kan er sprake zijn van een gas- of stroomstoring. Bel het Nationaal Storingsnummer 0800-9009 om de storing door te geven. Ook de stroomleverancier houdt u via twitter @LianderNL en website: www.liander.nl op de hoogte.

Waterstoring

In het geval van een storing aan de waterleiding (lekkage, defecte watermeters/hoofdkraan) kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week uw melding doorgeven aan Vitens via hun gratis storingsnummer 0800-0359. Kijk voor actuele storingen en werkzaamheden op www.waterstoring.nl. U kunt een storing
ook overdag tussen 7.00 en 19.00 uur op Twitter via @Vitens doorgeven.

Meer informatie?

Kijk voor meer informatie op de pagina over rampen en risico's of kijk op www.crisis.nl.