Theaterfestival Boulevard 2015: enerverend, zinnelijk en optimistisch

PERSBERICHT ’s-Hertogenbosch 17 augustus

THEATERFESTIVAL BOULEVARD 2015:

ENERVEREND, ZINNELIJK EN OPTIMISTISCH.

eerste editie nieuwe directeur Viktorien van Hulst succesvol verlopen

Zondag 16 augustus sloot de 31ste editie van Theaterfestival Boulevard. Bijna 60.000 bezoekers kochten kaartjes voor de voorstellingen op locatie en in podia. Daarnaast werden de gratis programmaonderdelen goed bezocht. Met bijna honderd activiteiten uit binnen- en buitenland op vele locaties in en om de stad, werd ’s-Hertogenbosch elf dagen ondergedompeld in theater, dans, performances en muziek. Sleutelwoorden in het programma: ontmoeting, zinnelijkheid en optimisme.

Het festival kende een bewogen aanloop. Vierentwintig uur voor de opening werd wegens de vondst van asbest het tweede festivalplein Tramkade gesloten. Al tijdens de opening op 6 augustus kon worden gemeld dat met hulp van gemeente, bedrijven en particulieren een oplossing was gevonden voor de voorstellingen en installaties die er te zien zouden zijn.

ARTISTIEKE PROGRAMMA

In het artistieke programma was de focus op beeldend, zinnelijk werk uit het zuidelijk deel van het Nederlands taalgebied en zielsverwanten uit Europa duidelijk zichtbaar. Hoogtepunten waren de Nederlandse premières van SPEAK LOW IF YOU SPEAK LOVE van Ultima Vez / Wim Vandekeybus, ['Met de Nederlandse première van deze indrukwekkende openingsvoorstelling geeft Festival Boulevard een sterk statement af: zuidelijk, bedwelmend, beeldend, expressief.' **** NRC Handelsblad]

HET LAND NOD van FC Bergman [‘Het land Nod legt de mens tegen de meetlat van de wereld, niet omgekeerd’, Mest Magazine] PENTAMERONE van Laika / Theater FroeFroe [‘De voorstelling Pentamerone is een pareltje van visueel, talig en culinair plezier.’ De Morgen] En het overrompelende openluchtspektakel KORI KORI van Cie. Oposito [‘een wervelende show vol zang, muziek, een vleugje acrobatiek en vooral veel dans in allerlei stijlen’, Theaterkrant].

Ook de stem van makers die de mouwen opstropen in de overtuiging dat de wereld anders kan worden gemaakt gonsde door het programma. De activistische roep om daadkracht en optimisme werd op de openingsavond met ‘the best is yet to come’ door The Four Baritones als motto ingeluid. Makers als Rebekka de Wit met PRESENTATIE VAN EEN ONGECENSUREERD MOPPENBOEK [‘In deze briljante tekst rekent De Wit niet alleen af met een bepaalde manier van denken, maar ook met een bepaalde traditie van theatermaken.’ Theaterkrant] en Lucas de Man met RÜMKE EN DE MAN DOOR EUROPA ['Lucas De Man pakt zijn publiek op hartveroverende wijze in, met hulp van opgenomen interviews, Europese videobeelden, Playmobilpoppetjes, wijsgerige boeken en oprechte levensvragen.' **** Volkskrant] pakten overtuigend de handschoen op.

In de dagelijkse stadsgesprekken die Lotte van den Berg onder de naam VISIOENEN ’S-HERTOGENBOSCH voerde met vertegenwoordigers uit diverse maatschappelijke domeinen, werd met overgave plannen voor de toekomst gesmeed.

En waar het Berlijnse Rimini Protokoll in REMOTE ’S-HERTOGENBOSCH de bezoeker zijn rol in een groep, in een gemeenschap liet ervaren, wierp Schweigman& / Het Houten Huis in CURVE de bezoeker terug op zichzelf ['Een reis naar binnen en een reis naar buiten. … bezorgen je een wonderlijke verrijkende ervaring.’ **** Volkskrant]

TRAMKADE/MARIAPAVILJOEN

Na de gedwongen sluiting van Tramkade als tweede festivalhart, bood Mariapaviljoen een goede uitvalsbasis voor ontmoetingen tussen kunstenaars en publiek in gesprekken, tafelen met makers, intieme installaties en akoestische muzieksessies.

“Binnen 24 uur heeft het festival, met hulp van zo’n beetje iedereen in de stad, alternatieve locaties gevonden. Een mooi staaltje van saamhorigheid en eensgezindheid in een tijd waarin cultuur nogal eens naast de samenleving wordt gezet door politiek en bedrijfsleven. Het kan dus anders. Bewijst Den Bosch. De stad omarmt de kunst.” (CultureelPersbureau.nl).

Door het gemis van grote theaterlocaties nabij het paviljoen, was de publieke beweging niet vanzelfsprekend. Toch wisten dagelijks enkele honderden mensen de plek te vinden voor intimiteit en gearrangeerde of spontane dialoog. De potentie van een tweede festivalhart op inhoudelijke leest geschoeid, werd duidelijk zichtbaar.

PUBLIEK

De weersgoden waren het festival de eerste negen dagen gunstig gestemd; in het mooie zomerweer bezochten vele bezoekers het festival. In het slotweekend zorgde stevige regenval voor verminderde drukte. Het festival zette sterk in op het bereiken van nieuwe publieksgroepen. Via nieuwe (muziek)programmering in een grote theatertent op het festivalplein werd een jonger publiek betrokken. De ‘tentjesvoorstellingen’ van onder meer Miesjel van Gerwen/Jacqueline Hamelink, Eva van Pelt, Oscar Kocken & Patrick Nederkoorn en John Buijsman trokken een groot publiek, het internationale straattheater zorgde voor onverwachte ontmoetingen. Voor kinderen was er een verruimde programmering en speciale marketing-aandacht, waardoor kinderen ook groepsgewijs het festival bezochten. Tenslotte nodigde het ‘hand-op-de-knip’-aanbod ook minder draagkrachtige kunstliefhebbers uit voorstellingen te zien. Via surfgedrag op de website werd zichtbaar dat veel bezoekers speciale aandacht hadden voor de gratis programmaonderdelen.

WINNAARS ENTREEPRIJS 2015

De Fontys Entreeprijzen voor beste afstudeervoorstellingen van Fontys Hogeschool voor de Kunsten werden gewonnen door Eline de Jong en Iris Heusschen. Beide winnaars krijgen artistieke en productionele begeleiding en een werkbudget van 7.500 euro om een voorstelling te maken voor Theaterfestival Boulevard 2016.

SAMENWERKINGEN

We werkten samen met vele culturele en maatschappelijke partners. In het programma sprong de programmatische samenwerking met Theater aan Zee Oostende in het oog, alsmede de specifieke producties die in het kader van Jheronimus Bosch 500 werden gepresenteerd, zoals DEEP DISH van het Oostenrijkse Liquid Loft. Met Van Gogh Brabant en ZLTO produceerden we korte familievoorstellingen die ook na het festival nog te zien zullen zijn. Het festival is grote dank verschuldigd aan de vele partners, sponsors, subsidiënten, de makers, vrijwilligers en bovenal het publiek, voor elf fantastische dagen.

Volgend jaar vindt de 32ste editie plaats van 4 t/m 14 augustus 2016. Als openingsvoorstelling wordt in het kader van Jheronimus Bosch 500 een wereldpremière van de Canadese choreograaf Marie Chouïnard verwacht.