Nissan werkt aan voetgangerswaarschuwingssysteem voor EV's


Nissan werkt aan voetgangerswaarschuwingssysteem voor EV's
Belangrijkste media-items
Gerelateerde afbeeldingen (4)
[ ]
aug 18, 2015 | ID:136203

*



* Downloaden
* Word-document (.doc) (9,2 KB)
* PDF (.pdf) (53,9 KB)
* HTML (.html) (9,2 KB)
* Tekst (.txt) (3,2 KB)

Autofabrikant als expert aangetrokken binnen Europees project eVADER
Nissan werkt aan voetgangerswaarschuwingssysteem voor EV's

Amsterdam, 18 augustus 2015 - Elektrische auto's zijn door hun stilte een zegen voor de leefomgeving maar potentieel risicovol voor voetgangers. Nissan doorbreekt die impasse door het ontwikkelen van een systeem dat kwetsbare weggebruikers gericht waarschuwt met minimale overlast. De
autoproducent doet dit binnen het door de Europese Unie gefinancierde project eVADER.

Voetgangerswaarschuwingssystemen zijn een hot item door de toenemende verkoop van stille EV's. De afname van geluidsoverlast wordt gezien als groot voordeel. Aan de andere kant is het lastig dat niemand de auto hoort aankomen. Als een van de marktleiders op de EV-markt en ontwikkelaar van de
Approaching Vehicle Sound for Pedestrians (VSP) - standaard op alle Nissan EV's - ziet Nissan onderzoek naar een effectief systeem als prioriteit.

Download het geluid

David Quinn, Nissan's e-VADER Projectleider: "Voetgangersveiligheid vinden we zeer belangrijk. Daarom hebben we preventief al een voetgangerswaarschuwingssysteem ingebouwd in al onze EV's. Als marktleider bieden we graag onze expertise aan. Ons doel is een balans te vinden tussen
waarneembaarheid en het tegengaan van geluidsoverlast - een van de voordelen van EV's."

Demonstratiemodel

Nissan introduceerde met de Nissan Leaf in 2010 de eerste in serie geproduceerde elektrische auto. Het is nog steeds de best verkopende EV in de geschiedenis.
Binnen het project eVADER brengt de autoproducent expertise in om verschillende technologieen van andere projectpartners te integreren in een effectief voetgangerswaarschuwingssysteem, dat in drie jaar werd ontwikkeld. Hierbij verzekerde Nissan zich ervan dat de geluiden duidelijk te horen
waren, maar zo min mogelijk invloed hadden op de omgeving. Het geluid moest gericht zijn op de voetgangers en voor zo min mogelijk overlast zorgen bij andere weggebruikers.

Gericht op weggebruiker

Sirenes werden als irritant en te luid ervaren en als iets waar andere weggebruikers van schrikken. Dat geluid viel dus al snel af. De uiteindelijke versie van het systeem bevat een ingebouwde camera in de voorruit, die voetgangers, fietsers en andere weggebruikers herkent. Zes luidsprekers
zorgen voor een geluid, maar dan direct gericht op de gesignaleerde voetganger of fietser. Daardoor volstaat een geluid dat tot 5 decibel zachter is dan het geluid van een normale auto met diesel- of benzinemotor. Nissan bouwde het systeem in een Nissan LEAF, die is geintroduceerd in Barcelona
in december 2014. Hij is inmiddels ook als goed beoordeeld door verschillende organisaties voor mensen met een visuele beperkingen.

De resultaten zijn van belang voor het ontwikkelen van toekomstige Europese regelgeving en richtlijnen voor uniforme voetgangerswaarschuwingssystemen in elektrische voertuigen.

Kijk voor meer informatie over het eVADER-project op http://evader-project.eu/.

Meer informatie over de elektrische voertuigen van Nissan en de aandacht van de producent voor duurzame en innovatieve mobiliteit staat op www.nissan.eu/experience-nissan.html.

Sitemap