Verstrekkingen van persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen..
In de Basisregistratie Personen (de officiele benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of
geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen.
Wettelijk verplicht
Veel overheidsinstanties en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, hebben persoonsgegevens nodig bij de uitvoering van hun wettelijke taken. Zij krijgen enkel persoonsgegevens die hierbij noodzakelijk zijn. Deze instellingen baseren hun beslissingen vaak direct
op de uit de basisadministratie verkregen informatie. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken bepaalt welke informatie de aangesloten instanties verkrijgen.
De hierboven omschreven gegevensverstrekking voor publieksrechtelijke doeleinden is wettelijk verplicht. Het komt echter ook voor dat andere instanties een beroep doen op informatie uit de basisadministratie. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden. Denk hierbij
bijvoorbeeld aan een gerechtsdeurwaarder of een advocaat die een dagvaarding wil uitbrengen. Voor de verstrekking van uw gegevens is het mogelijk om een verzoek in te dienen voor de geheimhouding van uw gegevens. Echter, dit wil niet zeggen dat deze gegevens nooit worden verstrekt. Het is
mogelijk dat er na een belangenafweging wordt afgeweken van deze geheimhouding.
Voor het verzoek tot geheimhouding heeft de gemeente een speciaal formulier beschikbaar. Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt ontvangt u een bevestiging.
Het is mogelijk om een overzicht bij ons opvragen als u wilt weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens uit de basisregistratie zijn verstrekt over u. Hiervoor dient u een schriftelijk verzoek in te dienen bij de gemeentebalie. Binnen enkele weken krijgt u het overzicht kosteloos
thuisgestuurd.
Het is van groot belang dat de over u in de basisregistratie personen opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Als u hieraan twijfelt, neem dan telefonisch contact op met de gemeentebalie via (0497) 531300.