Expeditie Spitsbergen -Het vertrek
KNMI gaat luchtkwaliteit meten in het Noordpoolgebied 17 augustus 2015 - Vandaag zijn Richard Bintanja en Olivier Andry van het KNMI vertrokken voor een poolexpeditie naar Spitsbergen. Woensdag gaan ze aan boord van het schip de Ortelius waarop ze metingen gaan doen van luchtvervuiling.
Het MAXDOAS-instrument waarmee stikstofdioxide en aerosolen worden gemeten wordt aan boord van het schip Ortelius gemonteerd (foto: Richard Bintanja, KNMI)
Het MAXDOAS-instrument waarmee stikstofdioxide en aerosolen worden gemeten wordt aan boord van het schip Ortelius gemonteerd (foto: Richard Bintanja, KNMI)
De expeditie onder de naam sees.nl georganiseerd door het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen, is de grootste Nederlandse poolexpeditie ooit. De KNMI-onderzoekers gaan de komende dagen op onze website verslag doen van hun avonturen tijdens de 9-daagse vaartocht door de
Spitsbergen archipel. Ze zullen zo mogelijk verslag doen van de voortgang van de metingen en van hun verdere belevenissen. Daarbij zal ook worden ingegaan op de meetmethodes en de mogelijke uitkomsten van de metingen.
In totaal gaan meer dan 50 Nederlandse wetenschappers mee, in allerlei vakgebieden, en ook de pers, media en schrijvers zijn aanwezig om verslag te doen van alle veldwerkactiviteiten.
In mei toen het schip nog in Nederland aan wal lag is de apparatuur gemonteerd waarmee de luchtkwaliteit kan worden gemeten. Onderweg naar het Noordpoolgebied worden de verschillende bestanddelen (stikstofdioxide en aerosolen) al volautomatisch en continu bepaald. Dit gaan de onderzoekers
voortzetten op Spitsbergen waarbij ter verificatie ook nog twee andere meetmethoden worden toegepast.
Het schip, de Ortelius, zal 19 augustus vanuit de haven van Longyearbyen vertrekken voor een 9-daagse tocht door de archipel, met als einddoel het eiland Edgeo/ya. Deze locatie is om historische redenen gekozen, aangezien 40 jaar geleden hier ook een Nederlandse expeditie heeft plaatsgevonden.
Ook voor Arctische luchtvervuilingsmetingen is dit een geschikte locatie, relatief dichtbij vervuilingsbron Europa en ook nabij internationale vaarroutes.
De KNMI-metingen zullen in eerste instantie vooral `ruwe' gegevens opleveren, die achteraf bij het KNMI zullen worden omgerekend tot `echte' concentraties van bijvoorbeeld aerosolen. Pas dan kunnen ook de echte conclusies getrokken worden, bijvoorbeeld in hoeverre de luchtvervuiling in de
Arctic is toegenomen, hoe het transport van luchtvervuiling vanaf onze breedtes tot in het Noordpoolgebied precies verloopt, en de eventuele klimaateffecten.
Ook houden Richard Bintanja en Olivier Andry de ontwikkeling van zeeijs in het Noordpoolgebied in de gaten. Dat belooft bijzonder informatie op te leveren. Momenteel is er net als in vorige jaren zeer weinig zeeijs in dit gebied, zeker in de regio Spitsbergen. Of het record van 2012 in gevaar
komt is de vraag. Momenteel is er wat meer ijs in het Noordpoolgebied te vinden dan rond deze tijd in recordjaar 2012. De onderzoekers hopen tijdens de vaartocht nog net het staartje van de zeeijsafsmelting te kunnen meepikken voordat de bedekking in september het minimum bereikt.
Eerste uitgave: 17-08-15