Pilot: betaalsysteem klaar voor de toekomst
12 augustus 2015
Connexxion heeft zich als doel gesteld om voorop te lopen bij nieuwe innovaties. Daarom zijn wij een pilot gestart in de Zaanstreek om betalen in het Openbaar Vervoer nog makkelijker te maken.
Klaar voor de toekomst
Wij gaan de komende drie maanden proefdraaien met een nieuwe betaalkassa bij de chauffeur; het OV-ticketpunt. Ook werken we met nieuwe in- en uitcheckapparatuur. Onze bussen worden met de pilot klaargestoomd voor toekomstige betaalsystemen, zoals contactloos betalen. Reizigers kunnen in de
nabije toekomst hierdoor gaan betalen met hun mobiele telefoon of bankpas.
Het OV Ticketpunt en de nieuwe in- en uitcheck apparatuur biedt veel voordelen:
* Duidelijker in- en uitchecken via een groot kleurendisplay;
* De check -in / uit apparatuur is gereed voor toekomstig gebruik van moderne betaalmethodes;
* Extra communicatiemogelijkheden op het scherm (bijvoorbeeld waarschuwingen);
* Het in- en uitchecken is beter af te lezen op een kleurenscherm;
* De geprinte vervoersbewijzen zijn groter, overzichtelijker en geven extra informatie (t.b.v. zakelijke declaraties).
Gemak voor reizigers zonder OV-Chip
Het nieuwe betaalsysteem biedt ook mogelijkheden aan de duizenden toeristen die dagelijks naar bijvoorbeeld de Zaanse Schans reizen. Of aan reizigers die niet in het bezit zijn van een OV-Chipkaart. Zij kunnen een kaartje kopen dat ter plekke via het touchscreen van het OV Ticketpunt door de
chauffeur wordt uitgeprint.
Betrouwbare registratie
De nieuwe apparatuur biedt niet alleen voordelen voor de reiziger, maar is tegelijk een betrouwbaar registratiesysteem. Het aantal instappers in de Zaanstreek wordt nauwkeurig geregistreerd, inclusief de los verkochte kaartjes. Tot nu toe werden cijfers niet automatisch geregistreerd.