Record groei Domino's Pizza
DPE rapporteerde een netto winst van $64m, ruim 40% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Ook Nederland laat sterke groeicijfers zien. De vestigingen behaalden record omzetten en van die omzet wordt ruim 60% online besteld. Technologie is een belangrijke groeifactor voor Domino's. "Via technologie willen we de klant gemak en volledige controle geven over het bestel- en afleverproces", aldus Andre ten Wolde, CEO Domino's Pizza Benelux. "Van alle online bestellingen gaat de helft via mobiele apparatuur. Steeds meer mensen bestellen via de mobiele website en de vernieuwde pizza app, die ook beschikbaar is voor de net verschenen Apple Watch".
Domino's Pizza is koploper als het gaat om innovatieve introducties. Zo introduceerde ze begin dit jaar de vernieuwde "Pizza Chef" app waarmee de zelf samengestelde pizza visueel zichtbaar werd voor de klant en kwam ze in mei met de 'snel bestellen' module, waarbij de klant in 4 kliks razendsnel zijn laatste order kan herbestellen. De uitbreiding van de database waarbij individueel contact met de klant mogelijk is, was een belangrijke pijler het afgelopen jaar. Het store rating systeem werd in juni geintroduceerd. Middels dit systeem kan de klant zijn feedback geven en zijn ervaring met Domino's delen. Het systeem zal de komende maanden verder worden uitgebreid. De komende maanden wordt de test met de GPS tracker uitgerold, dat ook substantieel zal bijdragen aan de groei van Domino's in Nederland.
In mei dit jaar opende Domino's Benelux haar 200e vestiging. In Nederland werden 23 vestigingen geopend, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Nieuw zijn de zogenaamde centrumvestigingen waarbij naast pizza's ook pizzapunten worden verkocht. In een steeds groter aantal Domino's vestigingen wordt uitsluitend met elektrische scooters en - fietsen bezorgd en dit aantal blijft groeien.
In Europa (Nederland, Belgie, Frankrijk) heeft Domino's een ongekende EBITDA winst groei laten zien van 92%, veroorzaakt door structurele investeringen, wat volgens Group CEO and Managing Director Don Meij ook een veelbelovende indicator is voor toekomstig succes.
De komende maanden zullen voor Domino's in het teken staan van een de vernieuwde responsive website, het store rating systeem, een herziene positionering van het merk en verrassende nieuwe productintroducties.