Stem op de Bionext-advertentie `De natuur heeft geen eigenaar'
[IMG]
Stem op de Bionext-advertentie `De natuur heeft geen eigenaar'
De campagne van Bionext tegen octrooien op natuurlijke planteneigenschappen is genomineerd voor de NRC Charity Award 2015. Uit 217 inzendingen is de advertentie `De natuur heeft geen eigenaar' door de vakjury geselecteerd. Vanaf vandaag kan het publiek stemmen op de advertentie via
http://www.nrccharityawards.nl/advertenties/239/bionext. Als Bionext de meeste publieksstemmen haalt, wint ze advertentieruimte ter waarde van EUR75.000,- bruto mediawaarde in NRC Handelsblad, nrc.next of NRC Weekend.
Bedrijven als Syngenta en Monsanto vragen steeds vaker octrooi aan op natuurlijke eigenschappen van groentes. Daarmee worden ze eigenaar van alle zaden, vruchten en planten met deze eigenschap en mogen andere bedrijven deze eigenschap niet meer vrij gebruiken. Het gaat al lang niet meer alleen
om gentech-gewassen, ook op klassiek veredelde gewassen worden steeds vaker octrooien aangevraagd. Een ontwikkeling waarover veel wetenschappers, politici, veredelaars, telers en burgers zich zorgen maken. Bionext voert actie tegen deze octrooien en wil dat de Europese wetgeving wordt
aangepast. Een octrooi op een eigenschap die gewoon in de natuur voorkomt, zou niet mogelijk moeten zijn!
Monsanto's broccoli met een langere steel, een tomaat die minder water bevat, of Sygenta's paprika die resistent is tegen de witte vlieg: allemaal voorbeelden van verleende octrooien op eigenschappen die bij deze planten ook in de natuur voorkomen. Sinds de Hoge Kamer van Beroep van het
Europees Octrooi Bureau begin dit jaar heeft uitgesproken dat octrooien op klassiek veredelde gewassen toegestaan zijn, worden hier steeds meer aanvragen ingediend. Octrooien belemmeren de innovatie, omdat het plantaardig materiaal niet meer vrij beschikbaar is voor andere veredelaars. Op de
langere termijn neemt daarmee de diversiteit aan rassen voor onze voedselproductie af. Dat leidt tot minder keuze voor boeren en consumenten en brengt uiteindelijk de voedselzekerheid en agro-biodiversiteit in gevaar.
De advertentie van Bionext over octrooien is gemaakt door Studio Baard, een klein en prikkelend Haags communicatiebureau. De NRC Charity Award jury, bestaande uit Peter Vandermeersch (hoofdredacteur NRC), Astrid Prummel (hoofdredacteur Adformatie), Edward van de Ridder (eigenaar/strateeg
NOISE) en Pim Gerrits (creative director Lemz) selecteerde de Bionext-advertentie uit 217 inzendingen.
Meer lezen over de campagne kan op www.bionext.nl/hartvoorbiodiversiteit