Grip op grondstromen bij weguitbreiding A9 Gaasperdammerweg


Amsterdam, 20150810 -- In opdracht van Rijkswaterstaat breidt bouwconsortium IXAS (Heijmans, Ballast Nedam, Fluor en 3i) de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen uit: de Gaasperdammerweg. De werkzaamheden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Tot 2020 wordt de A9 Gaasperdammerweg tussen knooppunten Holendrecht en Diemen verbreed naar 5 rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. Ongeveer 3 kilometer van de A9 Gaasperdammerweg komt in een tunnel. Bovenop het dak van de tunnel komt een groot park dat de wijken in Amsterdam Zuidoost met elkaar verbindt.

Grip op grondstromen
Naar verwachting wordt tijdens het project 2,4 miljoen kuub grondsoorten vervoerd door verschillende transporteurs. In totaal zijn dat ongeveer 120.000 transportbewegingen. Om de grondstromen realtime te kunnen monitoren en registreren, heeft IXAS gekozen voor het systeem van ThunderBuild. Met behulp van de Grip app kunnen chauffeurs eenvoudig zelf registraties uitvoeren. De Grip app is gratis te downloaden in zowel de Google Playstore als in de App Store. Vereiste is dat chauffeurs in het bezit zijn van een smartphone (Android of iOS).

Specifiek maatwerk
Op verzoek van IXAS heeft Thunderbuild een aantal softwareaanpassingen gerealiseerd om een digitale registratie op dit grootschalige project op een gebruiksvriendelijke manier mogelijk te maken. Zo is er een planningsmodule ontwikkeld waarin kan worden aangegeven welke transporten wanneer plaatsvinden en welke wel of niet zichtbaar moeten zijn in de app van de chauffeurs. Ook kunnen medewerkers van IXAS zelf de transporteurs en charters beheren in het systeem.

Werkwijze
De chauffeur downloadt de Grip app op zijn smartphone. Vervolgens logt hij in met een pincode die hij ontvangt van IXAS. Hij kiest zijn kenteken dat vooraf in de transportbeheermodule is ingevoerd. Met behulp van GPS laat de app op de laadlocatie de te rijden rit in zijn telefoon zien. Deze rit wordt geselecteerd en bij aankomst op de loslocatie krijgt de chauffeur de melding ‘bestemming bereikt’. Als hij dit heeft bevestigd, is de rit digitaal geregistreerd in het systeem met de daarbij behorende verplichte documenten.

Registratie en herleidbaarheid
Op de achtergrond maakt het systeem voor alle transportbewegingen automatisch digitale begeleidingsbrieven aan, geheel volgens wet- en regelgeving. Per transport worden eveneens de GPS coördinaten van de laad- en loslocaties geregistreerd zodat de grondstromen eenvoudig zijn te herleiden. Ook is de status van laad- en losdepots realtime zichtbaar. Om eenvoudig te kunnen monitoren, kan het systeem ook automatisch meldingen genereren als bijvoorbeeld een percentage van het vooraf ingevoerde aantal kuubs is bereikt.

Transparant en kostenbesparend
Voor alle projectpartijen is na afloop een compleet digitaal dossier beschikbaar. Projectpartijen, zoals transporteurs, kunnen uit het systeem iedere gewenste rapportage genereren als zij daartoe gemachtigd zijn. Een rapportage van het aantal ritten en/of hoeveelheden met de daarbij behorende begeleidingsbrieven worden in een PDF of Excel bestand weergegeven. Uiteraard is het mogelijk om de data te exporteren naar een CSV bestand zodat het weer kan worden geïmporteerd in ieders eigen registratiesysteem. Het systeem van Thunderbuild biedt voor alle partijen een hoge mate van transparantie en kostenbesparing op het gebied van administratie.





ThunderBuild