Katwijk geeft kaders voor nieuw Zeewegviaduct


07 aug 2015

Op 4 augustus heeft gemeente Katwijk het Programma van Eisen voor het Zeewegviaduct vastgesteld. Het Zeewegviaduct - de verbinding tussen de Rijnstraat en de Zeeweg - moet volgens de planning uiterlijk in 2021 vervangen zijn. Het viaduct, dat eigendom is van de provincie Zuid-Holland, is een
belangrijke schakel tussen de N206 en Katwijk aan Zee, en daarmee van belang voor de bereikbaarheid van dat deel van de gemeente. Daarnaast is het Zeewegviaduct gerelateerd aan verschillende andere projecten, zoals de gewenste verlegging en verdieping van de N206 bij Duinvallei en het
Hoogwaardig Openbaar Vervoer. De gemeente wil daarom in het begin van het traject de provincie een aantal randvoorwaarden en eisen meegeven.

Voorbereiden
Het zeewegviaduct voldoet niet meer aan de verkeerskundige eisen van een regionale stroomweg. De onderdoorgang is te laag en de doorgang is te smal. Aanvankelijk was het de planning om de reconstructie van het Provinciale Zeewegviaduct al in 2015 uit te voeren. In verband met de nog
onduidelijke ontwikkelingen rond de N206 is door de provincie besloten om de reconstructie uit te stellen, en voor nu alleen die maatregelen te treffen die nodig zijn voor een veilig gebruik van het viaduct. De provincie Zuid-Holland - de eigenaar van het viaduct - gaat de reconstructie van
het viaduct de komende tijd voorbereiden.

N206
Het Zeewegviaduct is een belangrijke verkeersverbinding van en naar Katwijk aan Zee. Daarnaast ligt het viaduct over de N206 heen, een gebied waar veel ontwikkelingen gepland zijn. De gemeente heeft daarom een groot belang bij de vormgeving van het viaduct. Wethouder Klaas Jan van der Bent:
`Het Zeewegviaduct overkluist de N206, waarvan we in dit stadium nog niet precies weten hoe die uiteindelijk komt te liggen. Voor het college is het van groot belang dat de verdieping en verlegging van het deel van de N206 tussen de Molentuinweg en het huidige Zeewegviaduct mogelijk blijft'.

Hoogte
De gemeente wil dat de bovenkant van de rijweg op het viaduct op dezelfde hoogte blijft liggen als in de huidige situatie. Volgens de normen van de provincie is de huidige doorrijdhoogte onder het viaduct te krap. Dit betekent dat of het viaduct hoger moet komen te liggen, of de weg eronder
lager. Klaas Jan van der Bent: `Wij willen de provincie in een vroegtijdig stadium meegeven dat het verhogen van het viaduct, waarmee in het straatbeeld dus een `bult' tussen de Rijnstraat en de Zeeweg wordt gecreeerd, voor Katwijk geen optie is'.

Programma van eisen
De gemeente heeft voor het nieuwe Zeewegviaduct een Programma van Eisen opgesteld, waarin een aantal voor Katwijk belangrijke zaken zijn opgenomen. Naast bovengenoemde punten geeft de gemeente de provincie een aantal wensen, eisen en aandachtspunten mee op het gebied van toekomstbestendigheid,
inpassing van fietsverkeer en de bereikbaarheid tijdens de uitvoering van het werk. Daarnaast dringt de gemeente erop aan dat het Zeewegviaduct gereed is voordat de vrijliggende busbaan voor het HOV op de Zeeweg wordt aangesloten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marlies Hulshof van de gemeente Katwijk, tel. 071 406 5414 of via het e-mailadres communicatie@katwijk.nl.