Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen


vrijdag 7 augustus 2015

In een aantal gevallen kunt om geheimhouding van uw gegevens vragen.

logo gemeente Borger-Odoorn Klik om te vergroten

In de Basisregistratie Personen (de officiele benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie, vaak afgekort tot BRP) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die in onze gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over
een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens worden (veelal automatisch) verstrekt aan overheidsinstanties en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen zoals pensioenfondsen, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van
hun wettelijke taken. Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Geheimhouding van persoonsgegevens aan derden

De hiervoor genoemde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de BRP aan hen te verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u
geheimhouding van uw gegevens verzoeken op grond van artikel 2.59 van de Wet BRP. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde derden (bijvoorbeeld aan een advocaat die een dagvaarding aan uw adres wil uitbrengen) en aan zogenoemde vrije derden, instellingen en organisaties die werkzaamheden
uitvoeren met een maatschappelijk belang dat samenvalt met een gemeentebelang (zoals opgenomen in het Reglement Gegevensverstrekking BRP Borger-Odoorn 2014).

Verzoek tot geheimhouding indienen

Bij de gemeente kunt u een verzoek indienen om aan de genoemde instellingen geen gegevens over u uit de BRP te verstrekken. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar, waarbij u een geldig legitimatiebewijs nodig hebt. U kunt het verzoek ook online indienen. Nadat de gemeente uw verzoek
heeft verwerkt, ontvangt u een bevestiging.

Weten aan wie uw gegevens zijn verstrekt?

Wilt u weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens uit de BRP over u zijn verstrekt, dan kunt u daarvan een overzicht opvragen bij de gemeente. Dit heet inzagerecht. Ook hiervoor moet u zich legitimeren. Binnen 4 weken na aanvraag krijgt u het overzicht kosteloos thuisgestuurd.

Zijn uw gegevens juist? Bel ons bij twijfel

Het is van groot belang dat uw gegevens in de BRP juist en actueel zijn. Twijfelt u hier aan? Neem dan contact op met ons Klantcontactcentrum via telefoonnummer 14 0591. Over uw rechten en verplichtingen in het kader van de BRP is een brochure beschikbaar. Deze is verkrijgbaar bij de balie
Burgerzaken van het Klantcontactcentrum of te downloaden via www.bprbzk.nl/Brochures.

Nieuwsberichten