Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (BRP)


Gemeente Vaals

In de de Basisregistratie Personen (BRP), de officiele naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie, staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente Vaals.

Uw adres is er bijvoorbeeld te vinden, maar ook gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, uw nationaliteit, ouders en kinderen.

Wie mogen uw persoonsgegevens opvragen?

Uw gegevens kunnen in de eerste plaats worden opgevraagd door de overheid en overige instellingen die wettelijke taken uitvoeren. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV of pensioenfondsen.

Andere instanties die gebruik kunnen maken van uw persoonsgegevens zijn:

* Advocaten, als de gegevens nodig zijn voor een gerechtelijke procedure;
* Niet-commerciele instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen;
* Organisaties met een maatschappelijke functie, bijvoorbeeld op het gebied van ouderenzorg, jeugdwelzijnswerk of gehandicaptenzorg;
* De Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadminstratie bijhoudt voor kerkgenootschappen.

Uw gegevens worden zonder uw schriftelijke toestemming nooit verstrekt aan:

* Commerciele instellingen;
* Particulieren (ook niet voor bijvoorbeeld een reuenie).

Geheimhouding aanvragen

De gegevensverstrekkingen die nodig zijn voor de uitvoering van wettelijke taken kunt u niet tegengaan. Deze verstrekking is wettelijk voorgeschreven. In alle andere gevallen is het echter mogelijk om geheimhouding van uw gegevens aan te vragen.

Wilt u niet dat uw persoonsgegevens aan bovengenoemde instellingen worden verstrekt? Dan kunt u de gemeente verzoeken om uw persoonsgegevens geheim te houden. De gemeente verstrekt uw gegevens dan alleen nog aan (overheids)instellingen die ze nodig hebben voor het uitvoeren van hun wettelijke
taak.

Geheimhouding van uw persoonsgegevens kunt u 2 manieren aanvragen: aan de balie of schriftelijk. Voor eventuele vragen kunt u tijdens werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur terecht bij het Klant Contact Centrum. Zij zijn telefonisch bereikbaar op het volgende telefoonnummer: 043-3068568

Tot slot: zijn uw gegevens niet juist?

Het is van groot belang dat uw gegevens in de basisadminstratie juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neem dan contact op het Klant Contact Centrum. Wilt u weten hoe u bij de overheid geregistreerd staat, dan kunt u dit zelf controleren op mijn.overheid.nl (hiervoor moet u wel een
DigiD-inlog hebben).