Dag Story, Allemaal | Journalist


De Persgroep mag Humo, Story en TeVe-Blad overnemen van Sanoma, mits het enkele minimale voorwaarden naleeft. Zo moeten Dag Allemaal en Story van de Belgische Mededingingsautoriteit voor 1/5 van hun inhoud blijven verschillen van elkaar. Dat komt er praktisch op neer dat beide magazines
voortaan 4/5 van hun inhoud mogen delen. Een verschraling van het aanbod en een inkrimping van de redacties liggen dan ook in het verschiet.

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) gaf zopas groen licht aan de overname van drie Sanoma-titels door De Persgroep. De voorwaarden die daaraan worden verbonden, wegen al bij al bijzonder licht.

De Persgroep mag de overgenomen titels de komende drie jaar niet zomaar stopzetten. Als het de bladen toch weer zou kwijtwillen, moet het ze eerst "aan redelijke voorwaarden" aanbieden aan geinteresseerde kopers.

Verder mag De Persgroep van Humo, Story en TeVe-Blad tot nader order geen 'kopblad' maken (met slechts een andere titel en cover dan een zusterblad). Specifiek wat Story betreft, voegt de BMA daaraan toe dat (minstens) 20% van de redactionele inhoud verschillend moet zijn van die van Dag
Allemaal. Dat betekent dat 4/5 van de inhoud van beide bladen voortaan dus identiek kan zijn, wat feitelijk toch in de buurt komt van een kopblad.

Het behoeft weinig uitleg dat een dergelijk scenario zal leiden tot een verschraling van het redactionele aanbod en een inkrimping van het journalistenbestand dat voor de betrokken titels werkt. Overigens had De Persgroep deze overnamevoorwaarde zelf aan de BMA voorgesteld. De VVJ van haar
kant had in een advies aan de BMA precies de omgekeerde verhouding gesuggereerd, zodat minstens 80% van de inhoud van Story en Dag Allemaal voorlopig verschillend zou blijven. Maar bij de BMA viel dat in dovemansoren.

De Persgroep moet er ook nog voor zorgen dat Story en Te-Ve-Blad hun redactionele aandacht "niet in een onredelijke verhouding" verdelen over Medialaan (zender van De Persgroep) en andere zenders (VRT, Vier...). Vreemd dan weer dat Humo op dit punt niet wordt vermeld.

Al deze verbintenissen gelden voor een periode van 3 jaar. Daarna staat het De Persgroep vrij om met de overgenomen titels te doen wat het wil.

De Persgroep en Sanoma tonen zich tevreden met de beslissing van de BMA. Volgens Persgroep-ceo Koen Verwee kan nu effectief worden begonnen met de integratie van de drie betrokken titels in de Persgroep-portefeuille.

Het LBC zegt in een mededeling te vrezen dat de BMA de gevolgen ondervindt van een zonneklop. Net zoals de VVJ, vreest LBC-secretaris Tijs Hostyn voor ernstige gevolgen voor het personeel.

(PD)



Gepubliceerd op 5 augustus 2015