Dubbel duurzaam asfalt op de A27

Greenway LE op A27 voor het eerst in de praktijk gebruikt

Rijkswaterstaat heeft het nieuwe duurzame asfalt Greenway LE gebruikt op de A27 in West-Brabant. Dit onlangs goedgekeurde asfalt zal de komende tijd steeds vaker worden ingezet.

Eerste gebruik op A27

Binnen 2 weken na goedkeuring vorige maand, is het duurzame asfalt Greenway LE van aannemer Heijmans voor het eerst in de praktijk gebruikt. Dat gebeurde op de A27 als onderdeel van het Variabel OnderhoudsContract 2012 - 2015 (VOC). Binnen het VOC zorgt een aannemer zelf voor het vaststellen,

inplannen en uitvoeren van regulier onderhoud aan rijkswegen. Ron van der Aa, technisch adviseur bij Rijkswaterstaat: `Het werk aan de A27 stond al op de planning en deze werkzaamheden boden als eerste de kans om Greenway LE in te zetten. We willen Greenway LE steeds vaker en op meer

verschillende wegen gaan gebruiken.`

Onderzoek en testen

Voordat Rijkswaterstaat een nieuw soort asfalt op de rijkswegen gebruikt, wordt het eerst uitgebreid getest - in dit geval door het Innovatie Testcentrum van Rijkswaterstaat in samenwerking met Heijmans en TNO Delft. Van der Aa: `Tijdens de onderzoeken kijken we of het nieuwe asfalt ten minste

gelijkwaardig is aan het huidige asfalt. De kwaliteit van het asfalt op de wegen mag er dus niet op achteruit gaan.' Voor het goedkeuren van het asfalt werden niet alleen proeven in een laboratorium gedaan, maar ook in de praktijk met behulp van proefvakken op de A2 en de A65. Greenway LE

heeft alle proeven goed doorstaan en voldoet aan alle kwaliteitseisen. Van der Aa: `Als weggebruiker merk je niets van het bijzondere asfalt, de toplaag waar de auto's op rijden is nog steeds het welbekende zoab.'

Meest milieuvriendelijke asfalt

Greenway LE is een dubbel duurzaam asfalt. Dat houdt in dat het niet alleen energiezuinig kan worden geproduceerd, het bestaat ook voor 60% uit hergebruikt asfalt. Hierdoor is Greenway LE op dit moment het meest milieuvriendelijke asfalt van Rijkswaterstaat. Van der Aa: `De energie- en

CO2-besparing komt door het speciale productieproces. Normaal asfalt wordt bij ongeveer 160 DEGC geproduceerd. Door een speciaal productieproces kunnen we Greenway LE bij 105 DEGC produceren. Hierdoor verbruiken we 25% minder energie en stoten we ook 25% minder CO2 uit vergeleken met normaal

asfalt.'

Toekomst

In de toekomst kunnen alle projecten van Rijkswaterstaat Greenway LE inzetten. Voor aannemers kan het voordelig zijn om met dit soort asfalt te werken. De goede milieuprestaties van het asfalt kunnen namelijk zorgen voor een hoge waardering bij Economisch Meest Voordelige Inschrijving

(EMVI)-aanbestedingen.