Bediening Kreekraksluizen vanaf Neeltje Jans
De Kreekraksluizen worden volledig bediend vanuit Nautische Centrale Neeltje Jans. De Kreekraksluizen zijn de eerste grote binnenvaartsluizen die Rijkswaterstaat op afstand, met moderne techniek vanuit een Nautische Centrale bedient.
Jaarlijks passeren 70.000 binnenvaartschepen deze sluizen in de Schelde-Rijnverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen.
Modernisering Objectenbediening Zeeland (MOBZ)
Rijkswaterstaat bouwt met het project MOBZ de bruggen en sluizen in Zeeland om zodat zij op afstand bediend kunnen worden vanuit twee Nautische Centrales. Deze centrales staan op Neeltje Jans voor de objecten ten noorden van de Westerschelde en in Terneuzen voor de objecten ten zuiden ervan.
Het project MOBZ vernieuwt daarnaast aandrijvingen en besturingen van de rijksbruggen- en sluizen in Zeeland. Daarmee is de betrouwbaarheid en veiligheid gegarandeerd voor de toekomst. Alle onderdelen die MOBZ aanpakt, voldoen straks aan Europese veiligheidsregels op het gebied van
machineveiligheid. Voor deze ombouw zijn de Oostkolk van de Kreekraksluizen drie weken in maart gestremd geweest, en de Westkolk drie weken in mei, gestremd geweest. Daarna zijn de nieuwe installaties getest op betrouwbaarheid.
Wat is gerealiseerd en wat volgt nog
Vier recreatiesluizen zijn in 2009 aangepast en worden vanuit de Nautische Centrale Neeltje Jans bediend. Dit zijn de Bergsediepsluis, Zandkreeksluis, Grevelingensluis en Roompotsluis. Na de Kreekraksluizen volgen in 2016 de Westsluis en Oostsluis van Terneuzen en de Post- en Vlakebrug over
het Kanaal door Zuid-Beveland. De bediening werkt vanuit de nieuwe bediencentrale in Terneuzen. Rijkswaterstaat ontwikkelt een aanpak voor de sluizen Hansweert, draaibruggen Sluiskil en Sas van Gent en de Krammersluizen.
Waarom bediening vanuit centrales
De scheepvaart vertegenwoordigt een enorm economisch belang in Nederland in het algemeen en in Zeeland in het bijzonder. Rijkswaterstaat wil de scheepvaart zo goed mogelijk begeleiden van A naar B, met een vlotte doorstroom, door een gehele corridor. De zogenaamde blauwe golf, vergelijkbaar
met een groene golf uit het wegverkeer. Ook wil Rijkswaterstaat objecten efficienter inzetten, met minder personeel. MOBZ maakt dit mogelijk voor de bruggen en sluizen in Zeeland.
Techniek
Veiligheid heeft uiteraard de hoogste prioriteit. Door onder ander het gebruik van moderne cameratechniek, omroepinstallaties, marifoons, radar en het identificatiesysteem AIS heeft de bedienaar een zeer compleet beeld van de sluis, zelfs al zit hij op een plek tientallen kilometers van het
object. Hij of zij kan vanaf verschillende hoeken kijken en de beelden beslaan een groot gebied. Hierdoor ziet de bedienaar in de nieuwe situatie meer dan in de oude situatie.