Uitbreiding `werken op afspraak' per 1 september


Om onze dienstverlening verder te verbeteren, zijn vanaf 1 september zijn sommige producten alleen nog op afspraak verkrijgbaar. U heeft het misschien gemerkt: tijdens drukke periodes, bijvoorbeeld voor de vakanties, kan de wachttijd voor de balies in het gemeentehuis oplopen. Om u in de
toekomst efficienter van dienst te kunnen zijn, bieden we de zaken die meer tijd kosten aan de balie vanaf 1 september 2015 alleen nog op afspraak aan. Voor de eenvoudige zaken zoals paspoorten, rijbewijzen en uittreksels kunt u zoals vanouds terecht zonder afspraak.

Wat betekent dit voor u?

Het is verstandig om eerst op de website van de gemeente te kijken voor u naar het gemeentehuis komt. Via ons digitaal loket kunt u vanaf 1 september een afspraak maken voor de volgende producten:

* 1e inschrijving in Nederland
* Aanvraag van de Nederlandse nationaliteit (via optie- of naturalisatieprocedure)
* Aanvraag reisdocument niet-ingezetenen
* Aangifte geboorte
* Erkenning ongeboren vrucht
* Omzetting van een partnerschap in een huwelijk
* Omgevingsvergunning (bouw- en milieuvergunning)
* Bestemmingsplan, inzage
* Evenement organiseren, melding en vergunning (APV-vergunning)
* Alcohol schenken in horecabedrijven, vergunning (Drank- en Horecavergunning)

Vrije inloop
Eenvoudige vragen aan de Omgevingsdienst kunt u het beste telefonisch stellen via het algemene telefoonnummer van de gemeente: 0475 478 478. Voor de overige producten kunt u voorlopig gewoon op vrije inloop terecht.

De voordelen van digitaal zakendoen

Wist u dat u veel zaken ook zelf thuis via ons digitaal loket kunt regelen, zoals bijvoorbeeld het doorgeven van een verhuizing binnen de gemeente? U kunt ook een melding doen van bijvoorbeeld een losliggende stoeptegel of zwerfvuil via onze website of de BuitenBeter-App. Een bezoek aan het
gemeentehuis is lang niet altijd noodzakelijk. De dienstverlening van de gemeente is constant in ontwikkeling. Neem dus geregeld een kijkje op de website www.echt-susteren.nl en in het digitaal loket. U kunt van thuis uit meer regelen dan u denkt!