Eerste containertrein van China naar haven van Bakoe zal handel tussen Europa en Azie transformeren
BAKOE, Azerbeidzjan, 4 augustus 2015 /PRNewswire/ -- Op maandag is de eerste containertrein uit China gearriveerd in de haven van Bakoe in Azerbeidzjan. Hoogwaardigheidsbekleders uit Azerbeidzjan, Kazachstan en Georgie, vertegenwoordigers van de nationale haven-, trein- en scheepvaartbedrijven
alsook leden van het corps diplomatique woonden een welkomstceremonie bij in de nieuwe veerbootterminal.
De eerste trein van Noordwest-China naar Azerbeidzjan was het resultaat van een gemeenschappelijke inspanning van het cooerdinatiecomite in de ontwikkeling van de Trans-Caspian International Transport Route (TITR). Het comite was het initiatief van de Kazachse spoorwegen en bestaat uit
ondernemingen uit het havenwezen, de spoorwegsector en verschepings- en logistieke bedrijven uit Azerbeidzjan, Kazachstan, Georgie, Turkije en China.
De trein met 82 containers van zes meter vertrok op 28 juni uit Shihezi in de autonome regio Xinjiang Uygur in China en legde meer dan 4000 km af voordat deze de Kaspische haven Aktau in Kazachstan bereikte. Vandaaruit werd de train verder vervoerd op een veerboot voor treinverkeer naar de
nieuwe haven van Bakoe in Alyat, 70 km ten zuiden van de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe.
De regering van Azerbeidzjan werkt aan de ontwikkeling van een nieuw, ultramodern havencomplex in de buurt van Alyat met logistieke zones, een beveiligde TIR-site, gemeenschappelijke faciliteiten voor de bevoorrading van olie en douanegebieden. De nieuwe haven bedekt een gebied van in totaal 4
km2. Deze ontwikkeling maakt deel uit van een grotere strategie van de Azerbeidzjaanse president Ilham Aliyev om de economie van het land, buiten olie om, te versterken en deze te diversifieren met koolwaterstoffen. De haven van Bakoe is gesitueerd op het strategische kruispunt tussen Europa
en Azie en dichtbij gelegen markten zoals China, Turkije, Iran en Rusland waardoor de haven bij uitstek geschikt is om het toonaangevende logistieke en handelsmiddelpunt te worden van Eurazie.
De door land omgeven landen van de Kaukasus en Centraal-Azie zijn actieve spelers op eeuwenoude zijderoute en willen de ooit actieve landhandel tussen China en Europa weer laten opbloeien. De toekomstige voltooiing van het spoorwegproject tussen Bakoe-Tbilisi-Kars, waarmee spoornetwerken van
Azerbaijan, Georgie en Turkije worden verbonden met de Europese Unie biedt nieuwe gelegenheden tot vrachtvervoer van China en het Verre Oosten via een kortere en snellere landroute. De huidige zeeroute van Oost-China naar Europa duurt 30-35 dagen. De leden van het cooerdinatiecomite willen de
levering van deur-tot-deur van Chinese goederen naar Europa verkorten tot minder dan 14 dagen.
Contact:Tural Aliyev(+1) 310 570 2420taliyev@portofbaku.com [mailto:taliyev@portofbaku.com]
Port of Baku
Web site: http://www.portofbaku.com/