Inzien gegevens en verstrekkingen BRP en aanvragen geheimhouding geg..
Actueel
In de Basisregistratie personen (BRP) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die in Nederland woont. De gemeente is verantwoordelijk voor het bijhouden van de persoonsgegevens.
Deze gegevens verstrekken wij meestal automatisch aan diverse overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen. Dit is een wettelijke verplichting, u kunt hier niets tegen doen.
Geheimhouding van uw gegevens
Er kunnen echter ook andere instanties of bedrijven zijn die informatie over u vragen. Voor het verstrekken van deze informatie kunt u verzoeken om geheimhouding van uw gegevens. Meer informatie en een aanmeldformulier vindt u op de pagina 'Geheimhouding persoonsgegevens'.
U hebt ook het recht tot inzage in uw gegevens (artikel 2.55 Wet BRP). U kunt ons hiervoor een verzoek om inzage van uw gegevens samen met een kopie legitimatiebewijs sturen. Wij benaderen u dan voor de kosteloze inzage.
Verstrekkingen
Tot slot kunt u de gemeente schriftelijk verzoeken om een opgave van gegevens, die vanuit de basisadministratie zijn verstrekt aan instellingen en derden. Dit overzicht sturen wij u toe, behalve wanneer de staatsveiligheid of strafbare feiten een rol spelen. Dit betreft alleen gegevens die 20
jaar voorafgaand aan het verzoek zijn verstrekt (Artikel 3.22 wet BRP).
Aan het verzoek van 20 jaar kan op dit moment door gemeenten overigens niet worden voldaan, het aantal jaren waarover informatie kan worden verstrekt wordt opgebouwd. In nieuwe wetgeving is een termijn van 20 jaar opgenomen, voorheen kon enkel een verzoek om opgave van verstrekkingen uit de
basisadministratie van het voorgaande jaar worden ingediend.
U kunt uw verzoek met een kopie legitimatiebewijs aan ons sturen, maar u kunt uw gehele persoonslijst ook inzien met uw DigiD op www.mijnoverheid.nl. Twijfelt u eraan of uw gegevens correct zijn opgenomen in de Basisregistratie personen? Neem dan contact met ons op, via tel. (0575) 75 02 50.