Excursie GFT-verwerking met inwoners
Gepubliceerd: 06 juli 2015
Excursie GFT-verwerking met inwoners
Een 35-tal geinteresseerde inwoners uit de RNV-gemeenten (Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten) zijn vrijdag 3 juli op excursie geweest bij Orgaworld in Lelystad. Orgaworld verwerkt het groente-, fruit- en tuinafval (GFT) dat bij inwoners op de Noord-Veluwe aan huis ingezameld wordt. De dag werd georganiseerd door Regio Noord-Veluwe (RNV).
In de regio worden regelmatig sorteeranalyses uitgevoerd om te kijken wat mensen zoal in de grijze container of de restafvalzak doen. Hieruit blijkt dat het GFT-afval uit de keuken grotendeels bij het restafval belandt. Uit onderzoek onder de inwoners van de Noord-Veluwe blijkt dat het nut en de noodzaak van het apart inzamelen van GFT onvoldoende bekend is. Ook ervaart men praktische ongemakken bij het scheiden van afval. Er is dus veel te winnen.
GFT-afval naar Orgawold in Lelystad
Nadat inwoners het GFT-afval aan de straat aanbieden, dragen de gemeenten zorg voor het huis-aan-huis inzamelen. Na de inzameling gaat het afval naar een overslagpunt (in Ermelo en Oldebroek) en van daaruit gaat het centraal op transport naar Orgaworld in Lelystad. Jaarlijks leveren de RNV-gemeenten ruim 20.000 ton GFT-afval aan Orgaworld.
Rondleiding en dialoog
Tijdens de excursie bezochten de deelnemers twee locaties van Orgaworld in Lelystad. Na de rondleiding was er ruimte voor vragen, discussie en nadere uitleg. RNV legde uit dat de gemeenten 'van afval naar grondstof' willen. Een uitdaging.
De deelnemers reageerden enthousiast en droegen diverse ideeen aan zoals: financiele prikkels, een GFT-bakje in de keuken, een mooi inzamelmeubel in de keuken, voedsel(resten) voortaan apart inzamelen van tuinafval etc. Deze ideeen worden aan gemeenten voorgelegd en getoetst op haalbaarheid.
Schot in de roos
Een van de deelnemers vatte de dag als volgt samen: "Het afval op de juiste manier scheiden deden wij al, maar een dergelijke excursie maakt je nog alerter. Op deze manier krijgen jullie de feedback rechtstreeks van 'de klant' en worden jullie op nieuwe ideeen gebracht. Een schot in de roos."