Regeling Productplaatsing treedt in werking
Op 1 augustus treedt de Regeling Productplaatsing in werking. Met deze regeling maakt het Commissariaat voor de Media inzichtelijk wanneer en onder welke voorwaarden productplaatsing (`product placement') is toegestaan. Daarnaast licht het Commissariaat in de Regeling het onderscheid tussen
productplaatsing en sponsoring toe. De nieuwe regeling is een verduidelijking van de Mediawet en vloeit voort uit Europese wetgeving. Het gaat daarbij niet om nieuwe of strengere regels, maar juist om een nadere invulling en verduidelijking van bestaande wetgeving.
Op grond van de systematiek van de Europese wetgeving is productplaatsing alleen toegestaan bij commerciele media-instellingen. En dan ook alleen in bepaalde categorieen van programma's: licht amusement, films en tv series en sport. De regeling licht toe wat onder deze programmacategorieen
verstaan moet worden. Media-aanbod gericht op kinderen onder de 12 jaar mag nooit productplaatsing bevatten. Het Commissariaat zal hier nadrukkelijk op toezien.
Onderscheid sponsoring en productplaatsing
De regeling maakt een duidelijk onderscheid tussen productplaatsing en sponsoring. Dit is belangrijk omdat de Europese regels voor deze twee vormen van commerciele communicatie niet gelijk zijn. Bij sponsoring gaat het om een algemene bijdrage (in geld of natura) aan de totstandkoming of
aankoop van een programma. In het geval van productplaatsing wordt de geldelijke bijdrage verricht in ruil voor de vertoning of vermelding van een specifiek product of dienst van de (commerciele) derde partij. In dat geval is de vertoning of vermelding ingebed in de verhaallijn (actie) van het
programma. Belangrijk is dat deze inbedding in de verhaallijn op een natuurlijke wijze plaatsvindt, anders bestaat de kans dat de productplaatsing uitmondt in sluikreclame.
Onafhankelijkheid
De regels voor productplaatsing zijn er ter bescherming van de kijker, maar ook van redacteuren en programmamakers. Zij moeten altijd onafhankelijk en zelfstandig hun werk kunnen doen, ook als het programma door derden gefinancierd is. Mede daarom bepaalt de Mediawet dat in geval van
sponsoring en productplaatsing media-instellingen moeten beschikken over een redactiestatuut dat waarborgen voor deze onafhankelijkheid bevat.
Hier vindt u de Regeling productplaatsing commerciele media-instellingen 2014.