Last onder dwangsom voor netbeheerder Delta

30-07-2015

Netbeheerder Delta mag niet langer dezelfde naam en hetzelfde beeldmerk hebben als de commerciele onderdelen van het moederbedrijf waartoe Delta behoort. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft Delta een half jaar de tijd om wijziging van naam en beeldmerk door te voeren. Daarna gaat een dwangsom lopen van 100.000 euro per week; met een maximum van 2 miljoen euro.

Delta besloot om vanaf 1 januari 2014 voor alle bedrijfsonderdelen, inclusief netbeheerder, eenzelfde logo te gebruiken. Delta overtreedt daarmee de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet. Daarover is bij ACM geklaagd. Remko Bos, directeur Energie van ACM: "Consumenten moeten een duidelijk onderscheid kunnen maken tussen de netbeheerder die de wettelijke taken uitvoert zoals transport van elektriciteit en gas, en de bedrijfsonderdelen die de commerciele activiteiten voor hun rekening nemen. Als dat niet gebeurt, kan het commerciele bedrijf profiteren van de naamsbekendheid die de netbeheerder vanwege zijn wettelijke taak al heeft. Dit geeft het commerciele bedrijf dan een voorsprong in vergelijking met concurrenten zonder netbeheerder." Hoewel netbeheerder Delta gisteren onverwacht haar naam wijzigde, wil ACM er zeker van zijn dat over 6 maanden de wijziging van naam en logo zijn doorgevoerd. De last onder dwangsom dwingt Delta daartoe.