Snijhortensia op de Bloemenagenda: overvloed en schoonheid!


30 juli 2015

Snijhortensia op de Bloemenagenda: overvloed en schoonheid!

De hortensia staat op de Bloemenagenda. Dit zorgt de komende tijd voor veel belangstelling voor dit product vanuit de Europese consument. Telers spelen hier met hun activiteiten gretig op in.

Floraholland Hortensia01

Het is zomer en dus zijn er ook weer volop snijhortensia's te koop. Met een bloem die tot wel 25 cm doorsnee kan worden, brengt de hortensia overvloed en een uitbundige sfeer. Een indrukwekkende bloem, individueel of in een boeket. Een echte schoonheid! Daarom staat de hortensia van week 32
t/m week 35 op de Bloemenagenda.

De hortensia, of Hydrangea, komt oorspronkelijk uit Azie en Zuid-Amerika. De vorm van de hortensia doet denken aan een oude waterkruik en zo kwam de bloem aan haar naam: 'hydro' (water) en 'angeion' (kruik) werden samen Hydrangea.

Brede symboliek

Hortensia's zijn het symbool voor schoonheid en overvloed. Elke bloem is een groot scherm van kleine bloemetjes bij elkaar. Ze staat ook voor gratie, dankbaarheid, begrip en oprechte gevoelens. Ook voor verrassend, elke bloem biedt steeds weer verrassingen. Maar ze staat ook voor impulsief,
instabiel en onstandvastig.

Veelzijdig gebruik

De hortensia is voor vele doeleinden te gebruiken. Een doorlopende bron van inspiratie voor bloemist en interieurdesigner. Een charmante, statige bloem, bekend uit boerentuinen, als snijbloem steeds populairder. Haar charme laat niemand onberoerd. Prachtig in landelijke boeketten, maar ook
indrukwekkend als enkele bloem.

Hortensia's zijn er in alle tinten rood, roze en paars, wit, groen en blauw, maar ook in allerlei gecombineerde kleuren en schakeringen. Naast hortensia's in frisse tinten, zijn er ook doorgekleurde bloemen. Deze hebben groen/rood/bruine tinten en doen het ook goed als droogbloem.

De Bloemenagenda inspireert

In de Bloemenagenda 2015 staan vijftien bloemen, gesorteerd op het seizoen waarin ze verkrijgbaar zijn en wanneer ze actueel zijn in de perceptie van de consument. De agenda vertelt het verhaal van de bloem, biedt inspiratie en bijzondere beelden. De consument vindt de bloem in de agenda op
www.mooiwatbloemendoen.nl en kan de content delen via Pinterest, Twitter en Facebook.

* www.mooiwatbloemendoen.nl

Welke commerciele activiteiten staan er op stapel?

* Via 'Bouquet Tales' wordt de Britse bloemist geenthousiasmeerd en gestimuleerd in het gebruik van hortensia's in combinatie met Anthurium, Avalanche+ rozen, Chrysanten en Calla's. Boeketinspiratie in optima forma.
* Via www.hydrangeaworld.com wordt inspiratie en productinformatie geboden

* www.hydrangeaworld.com

Ook de ketenpartners brengen de snijhortensia voor het voetlicht:

* Bloemenbureau Holland en VBW verleiden de consument met informatie over de calla, via www.mooiwatbloemendoen.nl en de communicatiemiddelen van 'Mijn Bloemist'
* de VBW besteedt extra aandacht aan de hortensia in haar bloemistencommunicatie en in 'Mijn Bloemist'

* Floraholland Hortensia07
* Floraholland Hortensia04
* Floraholland Hortensia01