Daimler en Alliantie Renault-Nissan starten autoproductie in Mexico
Daimler en Alliantie Renault-Nissan starten autoproductie in Mexico
Belangrijkste media-items
Gerelateerde afbeeldingen (1)
[ ]
jul 29, 2015 | ID:135620
*
* Downloaden
* Word-document (.doc) (9,7 KB)
* PDF (.pdf) (39,8 KB)
* HTML (.html) (9,7 KB)
* Tekst (.txt) (4,3 KB)
Dat gebeurt onder verantwoording van een aparte businessentiteit onder de naam COMPAS (Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes), die 50:50 eigendom is van Daimler en Nissan. Beide partners zullen in totaal een miljard dollar investeren in COMPAS. Deze entiteit wordt verantwoordelijk
voor de bouw van en de operatie in de nieuwe fabriek, waar straks premium compacte modellen voor Mercedes-Benz en Infiniti van de band moeten rollen.
De geavanceerde productiefaciliteit verrijst naast de Nissan Aguascalientes A2 fabriek. De beoogde productiecapaciteit is 230.000 voertuigen per jaar. Tegen 2020 moet de fabriek 3.600 arbeidsplaatsen bieden. Indien de markt er om vraagt, is uitbreiding van de capaciteit mogelijk. De productie
van modellen voor Infiniti start in 2017 en de eerste modellen van Mercedes-Benz zullen in 2018 van de band rollen.
Managementteam
De leiding van COMPAS is in handen van een internationaal managementteam van Daimler en Nissan: Ryoji Kurosawa is Chief Executive Officer (CEO); Uwe Jarosch is Chief Financial Officer (CFO) en Glaucio Leite is Chief Quality Officer (CQO). Zij weten zich gesteund door een Board of Directors met
daarin drie vertegenwoordigers van beide samenwerkende autoproducenten. Van Daimler zijn dat Michael Goebel, Head of Production Compact Cars bij Mercedes-Benz, Axel Harries, Head of Quality Management bij Mercedes-Benz en Christian Schulz, Head of Controlling bij Mercedes-Benz Cars Operations.
De vertegenwoordigers van Nissan zijn Armando Avila, Manufacturing VP van Nissan Mexico, Carlos Servin, Finance VP van Nissan North America en Takehiro Terai, Total Customer Satisfaction VP van Nissan North America.
"COMPAS is een prachtig voorbeeld van de wereldwijde mogelijkheden die de samenwerking tussen Alliantie Renault-Nissan en Daimler biedt. We combineren de expertise van Nissan en Daimler in een fabriek in Mexico voor het ontwikkelen en produceren van een toekomstige generatie compacte premium
modellen", zegt COMPAS CEO Kurosawa. "Aguascalientes is geselecteerd als de locatie voor deze faciliteit, omdat er al veel toeleveranciers in de buurt zijn en omdat Nissan hier al meer dan drie decennia auto's produceert."
Kurosawa heeft zelf ook meer dan dertig jaar ervaring met autoproductie bij zowel Nissan als Inifiniti. In zijn laatste functie als General Manager van de Tochigi Plant in Japan was hij verantwoordelijk voor de productie en kwaliteit van Infiniti, inclusief het vlaggenschip Infiniti Q50 sedan.
Dichtbij de markt
"Met COMPAS heeft Mercedes-Benz voor het eerst een productiefaciliteit voor compacte auto's in de NAFTA regio. Dit biedt ons de mogelijkheid om dichtbij de markt te produceren op een flexibele en efficiente manier", zegt COMPAS CFO Jarosch. Meer dan veertig jaar was Jarosch bij Daimler
financieel en operationeel verantwoordelijk voor een grote diversiteit aan internationale projecten. In zijn laatste functie als CFO van Mercedes-Benz personenauto's in India speelde hij een hoofdrol in een significante uitbreiding van de lokale productie en het distributienetwerk.
"Door het beste van beide companies te bundelen in termen van productie- en kwaliteitsprocessen kunnen we producten van topkwaliteit bouwen, terwijl we maximale efficiency bereiken en de kosten beheersen. Bovendien bewaken we de kwaliteitseisen en de identiteit van beide merken", voegt COMPAS
CQO Leite toe.
Leite is 24 jaar verbonden aan Daimler en bekleedde diverse functies in productie en planning bij zowel bedrijfswagens en personenauto's van Mercedes-Benz in Brazilie en Duitsland. Na het leiden van diverse projecten in fabrieken in de Verenigde Staten en China was hij in zijn laatste functie
verantwoordelijk voor de preparatie van de finale assemblage van de volgende generatie E-Klasse in de Mercedes-Benz fabriek in Duitsland.
In juni 2014 werd al aangekondigd dat Mercedes-Benz en Infiniti samen een volgende generatie compacte modellen ontwikkelen. Beide autoproducenten kijken waar in de productie cooeperatie mogelijk is met inachtneming van de eigen merkidentiteiten. De modellen van Mercedes-Benz en Infiniti zullen
in design, rijeigenschappen en specificaties duidelijk van elkaar blijven verschillen.
Daimler en Nissan zullen ook een volgende generatie compacte modellen produceren in andere werelddelen, waaronder Europa en China.
Sitemap