Externe leden rekenkamercommissie Maasgouw-Roerdalen(28-07-2015)
RSS
Burgers verwachten van gemeenten dat financiele middelen goed en verantwoord worden besteed. Een betrouwbare overheid legt op een transparante wijze verantwoording af over het gevoerde bestuur. Gemeenteraden hebben hierin een belangrijke controlerende taak. Ter versterking van die
controlerende taak hebben de gemeenteraden van Maasgouw en Roerdalen besloten om gezamenlijk een rekenkamercommissie te gaan vormen.
Deze rekenkamercommissie gaat op onafhankelijke wijze onderzoek uitvoeren naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde bestuur in beide gemeenten. Het streven is erop gericht om door middel van de onderzoeksrapportages het gemeentebestuur (verder) te verbeteren.
De gemeenten Maasgouw en Roerdalen zijn hiervoor op zoek naar:
3 externe leden rekenkamercommissie Maasgouw-Roerdalen
Samenstelling rekenkamercommissie
De gezamenlijke rekenkamercommissie bestaat uit 3 externe leden, alsmede 4 interne leden, 2 raadsleden uit de gemeente Maasgouw en 2 raadsleden uit de gemeente Roerdalen. De rekenkamercommissie is op zoek naar de 3 externe leden. Het voornemen bestaat om de 3 externe leden voor een periode
van 4 jaar te laten benoemen door de beide gemeenteraden. Na de formele benoeming van de 3 externe leden wijst de rekenkamercommissie, uit haar 3 externe leden, een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.
Functie
De leden van de rekenkamercommissie zijn belast met het opstellen van onderzoekprogramma's, de begeleiding en uitvoering van onderzoeken, het opstellen van onderzoeksrapportages, alsmede het opstellen van jaarverslagen. Externe leden beschikken over een goed analytisch werk- en denkniveau, een
heldere wijze van communiceren en kunnen ogenschijnlijk eenvoudig door dringen tot de kern van de vraagstukken van het gevoerde gemeentebestuur. Daarbij is het vizier gericht op het signaleren en benoemen van verbeterpunten voor het gemeentebestuur.
Dit zoeken wij:
Er wordt gezocht naar 3 externe leden voor de rekenkamercommissie die beschikken over:
* Hbo/wo werk- en denkniveau (juridisch, bestuurlijk, financieel, economisch);
* Kennis van en ervaring met het (zelfstandig) opzetten, uitvoeren en begeleiden van beleidsonderzoeken;
* De kwaliteit om onderzoeksresultaten op heldere wijze te vertalen naar een politiek-bestuurlijke boodschap;
* Inzicht in het functioneren van lokale politieke verhoudingen en bestuurlijke processen;
* Uitstekende communicatieve vaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk);
* Affiniteit met de "publieke zaak";
* Een onafhankelijke oordeelsvorming;
* Flexibele inzetbaarheid;
* Teamgeest.
Er wordt gestreefd naar een evenwichtige samenstelling van de rekenkamercommissie waarin de individuele kwaliteiten van de externe leden van toegevoegde waarde zijn voor het team.
Wat bieden wij?
De externe leden ontvangen een vergoeding per bijgewoonde vergadering van EUR 130,-. De voorzitter ontvangt een vergoeding van EUR 145,- per bijgewoonde vergadering. Daarnaast worden onderzoeksuren en reis- en verblijfskosten vergoed.
Selectieproces
De selectiecommissie bestaat uit de 4 interne (aspirant-) leden van de rekenkamercommissie die bij het selectieproces worden ondersteund door de griffiers van beide gemeenten. Uiteindelijk wordt de voordracht voor benoeming voorgelegd aan de beide gemeenteraden. De sollicitatiegesprekken
zullen plaatsvinden op 25 en 26 september. De benoemingen zijn voorzien in december 2015.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henny van Soest, griffier Maasgouw, telefoonnr. (0475) 85 28 04.
Geinteresseerd?
U kunt voor 31 augustus 2015 uitsluitend per e-mail reageren via sollicitaties@roerdalen.nl onder vermelding van 'Vacature externe leden rekenkamercommissie'.