Terugblik bewonersavond nul-plusalternatief
28 juli 2015 - Nieuwsartikel
Op woensdag 1 juli gaf het projectteam Verbinding A8-A9 uitleg over de redenen waarom het nul-plusalternatief uit de planstudie is aangepast. Ongeveer 45 personen kwamen voor deze uitleg naar Partycentrum De Admiraal.
De nul-plusvariant is in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) globaal beschreven, waarbij onder andere werd uitgegaan van alternatieve routes via de N246. Uit de eerste modelberekeningen bleek echter dat de doorstroming onvoldoende verbeterd wordt. In de NRD was reeds ruimte voorzien om
het nul-plusalternatief verder te optimaliseren. Belangrijk daarbij is dat het gaat om een logische route, die automobilisten ook echt gaan gebruiken. Het gewijzigde nul-plusalternatief handhaaft daarom de route over de N203, met daarbij aanvullende leefbaarheidsmaatregelen.
Reacties
De belangstellenden waren verdeeld in hun mening over de gemaakte aanpassing. Er waren belangstellenden die begrip hadden voor de keuze en de achterliggende overwegingen en er werden ook enkele kanttekeningen gemaakt. Deze punten laten zich in drie thema's onderverdelen:
Toch gebruik maken van de N246 langs het Noordzee kanaal
Men twijfelde of automobilisten de N246-route langs het Noordzeekanaal inderdaad niet gaan gebruiken. Voorgesteld werd om de verbindingsbogen tussen het A9- knooppunt Beverwijk en de N246 langs het Noordzee kanaal te handhaven. Deze zijn aangelegd vanwege het groot onderhoud aan de
Velsertunnel. Tevens kan de route aantrekkelijker gemaakt worden met een derde rijstrook, waar om de beurt ingehaald kan worden en het inhaalverbod opgeheven kan worden. Om de leefbaarheid in Krommenie te verbeteren zou een verbod moeten komen voor doorgaand vrachtverkeer over de N203 en
omgeleid moeten worden via de N246 langs het kanaal.
Zorg dat het proces van afweging zorgvuldig blijft
De aanpassing van het nul-plusalternatief op basis van alleen verkeersmodellen, zonder te kijken naar milieuaspecten zorgde voor enige weerstand. Het aangepaste Nulplusalternatief scoort beter op de doelstelling doorstroming en binnen de doelstelling leefbaarheid (zoals benoemd in de NRD),
beter op het vlak van barrierewerking en sluipverkeer. Luchtkwaliteit lijkt niet significant te verschillen. Wel scoort de aangepaste Nulplus slechter op het wegnemen van geluidshinder dan de Nulplus, zoals die in de NRD is opgenomen. Op basis van de kengetallen, die voor geluidsberekeningen
beschikbaar zijn, blijkt de daling van het geluidsniveau (1`a2 dB) minder te zijn dan de eerste Nulplus. Dit omdat er meer verkeer over de N203 blijft gaan. Met aanpassingen aan de inrichting van de weg en maatregelen langs de weg, zal er wel een geluidsreductie zijn, maar minder. De
positieve effecten op de andere aspecten dan geluidshinder, hebben de doorslag gegeven om te kiezen voor de aangepaste Nulplus.
Weinig vertrouwen in de spitsafsluitingen
Er worden vraagtekens gezet bij de spitsafsluitingen. Er werd opgemerkt dat de Communicatieweg niet te rigoureus afgesloten moet worden, aangezien er best veel verkeer over afgewikkeld wordt wat anders door Krommenie rijdt. Om de overlast in Assendelft te voorkomen kan misschien een slimmere
plek voor de spitsafsluiting worden gekozen. Ook werd er aandacht gevraagd voor het landbouwverkeer bij het inrichten van de weg: "Met een tractor met aanhanger kom je niet over een drempel heen."
Uit deze discussie kwam het idee naar voren om de route Communicatieweg, Noorderweg, Noorderveenweg, Nauernasche Vaart juist te verbeteren. Dit zou veel omrijden in het gebied kunnen voorkomen en vermindert de druk op de N203 door Krommenie en de Dorpsstraat in Assendelft. Aandachtspunten
hierbij zijn wel de aansluiting van Saendelft op de Noorderveenweg (Waterrijklaan) en de capaciteit van de rotonde Noorderveenweg/Dorpsstraat.
Een van de meest originele ideeen was om boven de N203 een weg op palen aan te leggen voor doorgaand verkeer. Deze variant valt niet onder de Nulplus, omdat hier een nieuwe weg wordt aangelegd ipv gebruik wordt gemaakt van de reeds aanwezige wegen.
Verdere procedure
In de zomer wordt voor alle alternatieven getoetst of ze de problemen voldoende oplossen. Alternatieven die onvoldoende oplossing bieden vallen af. In het najaar wordt met de omgeving besproken welke alternatieven zijn overgebleven. Daarna wordt gedetailleerd onderzoek gedaan naar de effecten
van de overgebleven alternatieven. De verbetervoorstellen die hierboven zijn benoemd, worden in deze fase beoordeeld door de deskundigen.
Via een MER studie (inclusief een Heritage Impact Assessment), een maatschappelijke kosten-batenanalyse en een dekkingsvoorstel wordt daarna toegewerkt naar een (voorlopig) voorkeursalternatief. De formele inspraakperiode hiervoor staat gepland in de eerste helft van 2016.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tweet
Deel