Vernieuwde MBA van Nyenrode breekt met traditionele curriculum

Traditionele MBA's met op zichzelfstaande vakken voldoen niet meer aan de wensen van het huidige bedrijfsleven. Daarom heeft Nyenrode Business Universiteit haar voltijd International MBA-programma geheel vernieuwd. Meer dan ooit krijgen studenten op Nyenrode een geintegreerde hands-on opleiding, die nauw aansluit op de wensen en uitdagingen van ondernemingen.

Het nieuwe MBA-programma richt zich op de kernvaardigheden waar ondernemingen en directies in deze tijd om staan te springen. Studenten maken zich die vaardigheden eigen door samen met mensen uit het bedrijfsleven aan real-life projecten te werken.

Christo Nel, programmadirecteur van de International MBA: "Ons doel is een degree-opleiding te verzorgen die studenten perfect voorbereidt op het internationale bedrijfsleven. Daarvoor moet de programma-inhoud de business realiteit zo dicht mogelijk benaderen. De nieuwe opzet van ons programma weerspiegelt de verwachtingen die studenten en werkgevers van een MBA koesteren."

Om de inhoud van het nieuwe programma vorm te geven deed Nyenrode onderzoek naar hoe de MBA van de toekomst er precies zou moeten uitzien. De universiteit onderzocht een brede range aan MBA onderwijsprogramma's uit alle delen van de wereld. Daarnaast hield Nyenrode focusgesprekken met haar eigen studenten en alumni, die nu zelf key positions in het bedrijfsleven bekleden.

Alda Shabanaj, afkomstig uit Albanie en alumna van de International MBA is customer service manager bij multinational SABIC. Zij stelt: "Door deze non-traditionele aanpak leren de studenten de vaardigheden die nodig zijn om zich staande te houden in de hectiek van het internationale bedrijfsleven. Tijdens hun MBA werken ze al voor afstuderen met toonaangevende multinationals waardoor zij een voorsprong hebben op de arbeidsmarkt."

Het vernieuwde MBA-programma omvat:

* Geintegreerde modules over onderwerpen als informatie, innovatie, digitalisering en strategie, markten, globalisering en concurrentievermogen, volledig gebaseerd op de praktijk van het bedrijfsleven.

* Het aantal colleges is tot 30% van de studietijd teruggebracht. Daardoor ontstaat meer ruimte voor deelname aan projecten binnen een internationale bedrijfscontext en voor de ontwikkeling van persoonlijke leiderschapsvaardigheden.

* Frequente `Meet the CEO'-sessies waar studenten in contact komen met captains of industry.

* Trainingen en coaching die helpen om persoonlijke leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen.

De tijd die deelnemers in de collegezaal doorbrengen zal ook meer in het teken staan van samenwerking met andere studenten. De docenten zullen hierbij meer optreden als adviseurs. Een belangrijke taak voor hen is om discussies over de multidisciplinaire casuistiek aan te zwengelen.

De wijzigingen worden vanaf oktober 2015 gefaseerd doorgevoerd in het programma van de International MBA. Dat gebeurt over een periode van drie jaar. De deadline voor inschrijvingen voor het MBA-programma, dat in 2015 start, is 15 augustus.

Raadpleeg