Waterbeheerplan centrum Best: de kans van de eeuw
27 juli 2015 Waterschap De Dommel werkt waar kan samen. We hebben de overtuiging dat samenwerken loont. Lees hier een mooi voorbeeld uit de praktijk. Het herstructureringsplan van het centrum was de kans van de eeuw. Een rioleringssysteem gaat minstens 50 jaar mee. Krijg je kans het systeem te
vernieuwen, dan moet je die direct pakken.
Best.JPG Olav Oomen en Wim van der Wielen
Werk maken van leefbaarheid
Het oude centrum van Best werd gescheiden door de spoorlijn. Dwars door het dorp. Een doorn in het oog en iedereen was het eens dat het anders moest. Alleen hoe? Enerzijds was er de irritatie over het spoor, anderzijds de noodzaak de spoorcapaciteit uit te breiden. Het zorgde voor een felle
discussie tussen gemeentebestuur en de NS. Beide partijen verschilden van mening over de toekomst van het spoor. Een dijk met onderdoorgang of een spoortunnel? Doortastendheid en vasthoudendheid van het gemeentebestuur zorgde dat uiteindelijk werd besloten een spoortunnel te realiseren. Het
betekende het startsein voor een grootscheeps herstructureringsplan voor het centrum van Best.
Kans pakken
Henri van Wylick van Waterschap De Dommel: "Het herstructureringsplan van het centrum was de kans van de eeuw. Een rioleringssysteem gaat minstens 50 jaar mee. Krijg je kans het systeem te vernieuwen, dan moet je die direct pakken. Gelukkig dat de gemeente Best er ook zo over dacht. Vanaf het
moment dat de contouren van de herstructurering zichtbaar werden, zijn we samen opgetrokken. Plannen gesmeed en een maatschappelijke kosten- en batenanalyse opgesteld. We gingen uit van samen werken en samen investeren. Met als doelstelling: samen niet te veel betalen."
De oplossingen
Olav Oomen en Wim van der Wielen van de gemeente Best zijn momenteel de water-specialisten binnen de gemeente. Wim vertelt: "De herstructurering van het centrum en de realisatie van de tunnelbak viel perfect te combineren met het vernieuwen van het rioolstelsel. Het plan kent een westelijk en
oostelijk deel. Aan de westkant hebben we twee persleidingen naast de tunnelbak aangelegd, waarmee we het afvalwater aan de westkant afvoeren. Zo zijn twee geplande bergbezinkbassins overbodig wat financieel bijzonder aantrekkelijk is."
Oost
Olav Oomen over Best-oost: "Aan de oostelijke kant van Best is een zogenaamde blauwe ader gelegd, als afvoer voor een gescheiden rioolstelsel. Dankzij de blauwe ader loopt het water goed af en is de aanleg van een extra berging niet nodig. Dankzij de aanpassingen maken we duidelijk stappen
voorwaarts en verbeteren we de waterhuishouding duurzaam. Zo werken wij graag. Als wij het goed doen, profiteert het hele gebied."
Optimaliseren
Wim van der Wielen: "Bij alles wat we doen, kijken we naar de maatschappelijke meerwaarde. We hebben nu een robuustere riolering, toekomstbestendig, minder overlast en voordeliger voor de burger. Het afgelopen jaar is de rioolheffing met 10 euro verlaagd. Maar ook de leefbaarheid is sterk
verbeterd. Het centrum is volledig op de schop gegaan. Er is veel werk verricht en het centrum is zichtbaar verbeterd. Leefbaarder, toegankelijker, prettiger. Olav gaat verder: "Voor het gehele project hebben we subsidie gekregen van het waterschap. We hebben nu nog circa 2 ton subsidie over.
Met dit bedrag willen we de riolering optimaliseren. Met het waterschap ontwikkelen we de plannen nu."
Rotterdamse mentaliteit
Olav Oomen: "Gemeente Best en Waterschap De Dommel zijn partners met een Rotterdamse mentaliteit. Echte aanpakkers met visie. We doen alleen iets omdat het nodig is, niet omdat het moet. Bovendien hebben we het lef om door te schakelen. Dat geldt voor het onderhoud van de watergangen en
aanpalende terreinen; gewoon doen en kijken wat het oplevert. Problemen niet van te voren bedenken, maar ervaren. Wij verbergen ons niet achter duimdikke rapporten, maar leren door ervaren. Het is kenmerkend voor de aanpak die wij beiden voor ogen hebben en houden. Wij zijn ook bereid te
investeren in vernieuwing. Op elk terrein zie je het terug. Bij het toepassen van innovatieve reliningtechnieken*, bij het onderhoud van de waterwegen. Wij gaan vooruit met vernieuwing."
Transitie in waterdenken
Henri van Wylick: "Het unieke aan dit traject is de wijze waarop de gemeente denkt over water. Zij belichamen voor mij de transitie in waterdenken die wij als waterschap toejuichen. Open voor innovatie, oog voor de toekomst en doen met een duidelijke visie op maatschappelijke meerwaarde. We
werken op een open wijze samen, in goed overleg, met beide een doel voor ogen. Uiteindelijk willen we dat de burger profiteert van onze samenwerking. Nu en in de toekomst."
*Relinen. Rioolrenovatietechiek waarbij het riool wordt gerenoveerd zonder het open te breken. Het riool krijgt een nieuwe binnenkant en kan er weer tientallen jaren tegenaan.