Kazerne Oirschot, Westfields en Innovatie Campus


27 juli 2015 Waterschap De Dommel werkt waar kan samen. We hebben de overtuiging dat samenwerken loont. Lees hier een mooi voorbeeld uit de praktijk. Het is 2007. De gemeenten Oirschot, Veldhoven en Eindhoven, het ministerie van Defensie en Waterschap De Dommel zitten met elkaar om tafel. De
aanleiding voor het gesprek tussen dit gemeleerde gezelschap vormt een drietal initiatieven: ontwikkeling bedrijventerreinen Westfields in Oirschot, Brainport Innovatie Campus in Eindhoven en het renoveren of ontmantelen van de zuiveringsinstallatie op de Majoor de Ruyter van Steveninck
Kazerne in Oirschot. Drie initiatieven, een vraag: hoe voeren we ons afvalwater af op de meest efficiente en betaalbare manier?
Dick Bakker_Oirschot.JPG Dick Bakker

Regisseur

Waterschap De Dommel wordt naar voren geschoven als de regisseur van het project. Eric Hendrickx van De Dommel is als adviseur stedelijk water betrokken. "Samen ontwikkelen we plan `Strijpse Kampen'. Het plan biedt een oplossing voor het zuiveren van 100.000 kuub afvalwater op de kazerne en
ondersteunt de plannen van Oirschot en Eindhoven voor de ontwikkeling van nieuwe industrieterreinen. Ook hier speelt de afvalwaterafvoer een rol. We kiezen voor een duurzame oplossing: een nieuwe persleiding en gemaal in Oirschot waardoor een gezamenlijke afvoer naar RWZI-Eindhoven wordt
gerealiseerd."

Samenwerking noodzakelijk

De drie gemeenten, defensie en waterschap staan achter dit plan en sluiten een overeenkomst voor de realisatie. Eric: "We zijn nu acht jaar verder en de bestekken zijn gereed. Na de zomer verwachten we echt aan de slag te gaan. Een lang traject, maar het omvormen van `plan' naar `aanpak'
blijkt lastig. Een brede aanpak vereist ook een brede onderbouwing. De aanpak en de investeringen moeten te verantwoorden zijn. Heel logisch, maar soms wel frustrerend aangezien we werk willen maken van een daadwerkelijke verbetering."

Ontmantelen

Domien van de Berg, adviseur Waterbeheer Rijksvastgoedbedrijf, is betrokken bij het project vanuit Defensie. "Al in 1995 kregen we het advies van het waterschap om het zuiveringsproces te optimaliseren. In 2007 is dat advies concreet gemaakt met het besluit te kiezen voor ontmanteling van de
installatie. Weer 8 jaar later zien we dat de installatie nog steeds draait op de kazerne. Maar het eind nadert nu snel; eind van het jaar ontmantelen we de installatie definitief. Tot die tijd optimaliseren we het huidige zuiveringsproces samen met hulp van de mensen van
Rioolwaterzuivering-Sint-Oedenrode."

Voordeel defensie

"Het ontmantelen van de installatie biedt voordelen. Ten eerste hoeven we geen mensen meer in te zetten voor een taak die buiten het speelveld van onze organisatie ligt. Daarnaast zijn we niet meer verantwoordelijk voor onderhoud en het up-to-date houden van de installatie. Het waterschap
neemt die taken en kosten van ons over. Tegelijkertijd betalen we extra zuiveringsheffing doordat we 100.000 kuub afvalwater lozen."

Dichttimmeren

Domien heeft begrip voor het tijdspad: "Je wilt natuurlijk altijd sneller. Maar het kan niet anders. We hebben hier te maken met drie gemeenten, die hun beleid moeten verantwoorden aan burgers. Ze kiezen voor maximale dichttimmering van contracten en uitsluiting van risico. Zo gaat het nu
eenmaal. Ik heb naast defensie gewerkt voor het waterschap en in de gemeenteraad gezeten. Zodoende heb ik voeling met alle partijen, herken ik de belangen en heb ik begrip voor de gang van zaken."

Borgen van belangen

Dick Bakker, beheer en beleid Water en Riolering gemeente Oirschot, haakte in juni 2014 aan bij de projectgroep. "Het waterschap is naar voren geschoven om het project te trekken. Zij borgen de belangen van de verschillende partijen en creeren synergie tussen de samenwerkende partijen. Zo
ontlasten ze de gemeentelijke organisaties en zorgen ze voor een soepel verloop van het proces."

Betrouwbare partner

"De samenwerking met het waterschap is constructief, oplossingsgericht en open. Gedurende het gehele traject tonen zij zich een betrouwbare partner. Voordeel van dit proces is, dat het niet financieel gedreven is. Het gaat niet uit van het principe `wie betaalt, bepaalt.' De gemeente betaalt
het waterschap en zij ontwikkelen een passende oplossing passend bij de vraag en het budget. Dit vraagt openheid van alle betrokkenen. Als we het zicht even kwijt raken en de grip op het project dreigen te verliezen, koppelen we dat terug aan het waterschap. Je merkt dan direct dat zij
overgaan tot actie en de transparantie herstellen. Ook dat is wat onze samenwerking typeert: de bereidheid oplossingsgericht te denken en te werken. Echt een fijne partner."

Leefbaarheid

"Bij een project met meerdere partijen, heb je ook te handelen met meerdere visies en invalshoeken. Voor ons als gemeente is leefbaarheid een belangrijk thema. Wij bekijken al onze plannen met de `leefbaarheidsbril': hoe wordt de openbare ruimte gebruikt?, bevordert het project participatie of
komt de leefbaarheid juist in gedrang? Het waterschap daarentegen bewandelt de route van technische optimalisatie. Het is af en toe noodzakelijk die twee visies naast elkaar te leggen. In de praktijk betekent het dat we even van de tekentafel afstappen en ter plekke samen gaan kijken. Zo
hebben we een aantal aanpassingen doorgevoerd, die een positief effect hebben op de leefbaarheid van de gebruikers", aldus Dick Bakker.

Samenwerking zorgt voor kracht

Eric Hendrickx sluit af: "Wij zijn de regisseur. In die rol zouden wij moeten bepalen en richting geven. Maar regisseren in dit werkgebied betekent niet dat je de touwtjes alleen in handen hebt. Ook de gemeenteraden en de burgers praten en beslissen mee. Het verrijkt het project en zorgt voor
verbeteringen. Dit heb ik altijd voor ogen gehouden. Want uiteindelijk zijn wij slechts een schakel in het optimalisatietraject van de openbare ruimte. Uit samenwerking moeten wij onze kracht halen."