Bronckhorst wil belastingdiensten vanaf 2016 onderbrengen bij Gemeen..
Actueel
De gemeente Bronckhorst wil de uitvoerende werkzaamheden (back office) rondom het heffen en innen van de gemeentelijke belastingen en de WOZ per januari 2016 onderbrengen bij het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT) in Hengelo (O).
Met het samenvoegen van onze gemeentelijke belastingactiviteiten in deze organisatie beogen we een verbetering van de dienstverlening en de continuiteit. In het GBT is uitwisseling en borging van inhoudelijke kennis en expertise mogelijk, omdat al meerdere gemeenten ons hierin voorgingen. Vijf
medewerkers van de afdeling Belastingen van de gemeente Bronckhorst gaan over naar dit samenwerkingsverband.
Gemeente blijft verantwoordelijk en aanspreekpunt voor inwoners en bedrijven
De gemeente blijft verantwoordelijk voor de gemeentelijke belastingen (o.a. beleid en de gemeenteraad stelt jaarlijks de hoogte van de tarieven vast). Daarin verandert dus niets. Hiervoor blijft 1 (parttime) medewerker in gemeentelijke dienst. Deze persoon onderhoudt de contacten met het GBT
en haar medewerkers. De gemeente blijft ook het eerste aanspreekpunt voor inwoners en bedrijven. Zij kunnen ook na 2016 met hun belastingvragen terecht bij de gemeente via telefoon, email of door langs te komen op het gemeentehuis.
Meer info
De gemeenteraad neemt in september een besluit
De eenmalige overdrachtskosten bedragen ca. 800.000 euro. Het structurele positieve effect (250.000 euro) dat het onderbrengen van de uitvoerende werkzaamheden en betrokken medewerkers bij het GBT met zich meebrengt, nemen we op in de begroting. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over
het beschikbaar stellen van de overdrachtskosten. Het voorstel staat 24 september op de agenda van de raad.