Gestunt met industrievlees opnieuw gestegen
Gestunt met industrievlees opnieuw gestegen
27 jul 2015
De zeven grootste supermarkten hebben het afgelopen half jaar 23% meer gestunt met industrievlees dan in dezelfde periode in 2014, zo blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Na het eerste kwartaal meldde Wakker Dier al een stijging van 18%. Supermarkten gaan met hun gestunt recht in tegen
de wil van de Tweede Kamer, die zich in januari uitsprak voor een einde aan de kiloknaller. Wakker Dier wil dat de politiek in actie komt: "De overheid heeft doelstellingen voor duurzamere landbouw, aanpak van voedselfraude en verminderd antibioticagebruik. Supermarkten dwarsbomen deze
doelstellingen door steeds meer te stunten met vlees". Wakker Dier zal deze zomer groots actie voeren tegen het kiloknallers: "Het eeuwige gestunt met industrievlees houdt de ontwikkeling van diervriendelijkere producten tegen. Ondertussen betalen de dieren de prijs."
Foldermonitor Wakker Dier: meer gestunt met vlees
De resultaten van het onderzoek zijn zeer zorgwekkend. De zeven grootste Nederlandse supermarkten hebben in de eerste helft van 2015 maar liefst 23% meer gestunt met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk dan in het jaar daarvoor. Enkel supermarkt Dirk laat een lichte daling zien.
Met name de stijging bij plofkip en industrievarken is opvallend, aangezien de supermarkten al in 2013 zelf aangaven dat deze producten niet meer maatschappelijk acceptabel zijn. "Wat niet meer goed genoeg is voor de supermarkt, is kennelijk nog wel goed genoeg voor de klant".
Enkele opvallende resultaten:
* Het aantal stunts met industrievlees steeg met 23% naar 1.511 keer.
* Albert Heijn is grootste plofkip-stunter. De grootgrutter zette de plofkip zelfs 69 keer in de folder (+41% meer dan in 2014). Dat is ruim 2 keer per week!.
* Biologisch vlees raakt steeds meer in vergetelheid in de folders. In 2015 was het slechts 19 keer in de aanbieding. In 2014 was dat nog 30 keer. Een daling van 37%.
Lees meer over de foldermonitor en bekijk meer resultaten.
Lichtpuntjes
Supermarkt Plus beloofde recentelijk vanaf week 33 minder diep te gaan stunten met vlees. Ook beloofden enkele supermarkten al geen reclame meer te maken voor plofkip: Jumbo, Dirk, Dekamarkt en Aldi stopten al, Plus doet dat vanaf week 33.
Het aantal aanbiedingen voor vlees met 1 Beter Leven ster steeg met 67% naar 211 keer. Dat is nog steeds maar 10% van het totaal aantal vleesaanbiedingen.
Supermarkten negeren politieke wensen
Sinds 2012 zijn de lage prijzen in de supermarkt meerdere malen aan de orde gekomen tijdens politiek debat. `Eerlijk voedsel voor een eerlijke prijs' is onderdeel van de kabinetsvisie en staatssecretaris Dijksma zoekt hiervoor sinds 2012 actief de samenwerking met supermarkten. De
supermarkten zijn wel hier en daar bezig met de introductie van beter vlees in het schap, maar in de folders wijzen ze de klant juist meer en meer op het dieronvriendelijkste vlees.
In juni 2014 sprak Dijksma de supermarkten voor de derde maal aan op het gestunt met vlees: "Vlees is niet een product waar de woorden `kiloknaller' en `nog goedkoper' bij horen". Afgelopen januari stemde de Tweede Kamer voor een motie tegen het stunten met vlees.
Deze nieuwste cijfers laten zien dat de supermarkten niet uit zichzelf stoppen met stunten. Wakker Dier wil dat de overheid ingrijpt: "Met een verbod op kiloknallers kan de politiek niet alleen de doelstelling voor eerlijker voedsel behalen en maar ook veel dierenleed voorkomen".
Wakker Dier zal in ieder geval deze zomer groots campagne voeren tegen de kiloknaller. Want een kilo vlees is een kilo dier, geen stuntartikel.
<<