Gemeente helpt bij vragen over huishoudelijke ondersteuning
Gemeente helpt bij vragen over huishoudelijke ondersteuning
Er zijn bij de gemeente meerdere berichten binnengekomen van inwoners die vragen hebben over de verandering in huishoudelijke ondersteuning. Met ingang van 1 juli is de gemeente gestart met deze nieuwe voorziening, waarbij er huishoudelijke hulp wordt ingezet op basis van resultaat in plaats
van uren. In sommige gevallen betekent dit dat er minder uur inzet nodig is.
In de praktijk blijkt dat zowel de klanten als de hulpen hieraan moet wennen. De gemeente vraagt daarom inwoners die vragen of opmerkingen hebben over deze verandering, dit te melden via telefoonnummer 14 0181. Elke dag tussen 09.00 - 11.00 uur zitten medewerkers klaar om tijdens het
telefonisch spreekuur samen met de klant te kijken naar de persoonlijke situatie.
Wat zelf, wat samen
In het keukentafelgesprek is door de zorgaanbieder met de klant afgestemd hoe de resultaten `een schoon en leefbaar huis', `het kunnen dragen van schone en gestreken kleding' en `het in huis hebben van voldoende noodzakelijke levensmiddelen' te bereiken. Hierbij heeft de aanbieder ook gekeken
naar wat mensen uit de omgeving van de klant kunnen bijdragen. Zijn er in het netwerk van de klant mogelijkheden om te helpen? Of is het gebruik maken van een boodschappenservice of strijkservice een oplossing? Vanuit het gesprek is samen met de klant een ondersteuningsplan gemaakt. In dit
plan staat precies welke taken de zorgaanbieder uitvoert en welke taken inwoners zelf met hun omgeving kunnen regelen.
Extra voorziening
Naast de basisvoorziening voor huishoudelijke ondersteuning is het voor sommige inwoners mogelijk om extra diensten van de zorgaanbieder af te nemen door het aanvragen van de huishoudelijke hulp toelage. Het gaat dan om extra taken die niet via de reguliere huishoudelijke ondersteuning worden
geregeld. Voor vragen over de huishoudelijke hulp toelage kunt u ook contact opnemen met de gemeente op telefoonnummer 14 0181.