Twee derde smartphone-eigenaren shopt mobiel; adverteerders blijven ..


Amsterdam, 20 juli 2015 -

Twee derde van de Nederlandse smartphone-bezitters gebruikt de telefoon tijdens een online aankoopproces. Ruim vier vijfde doet dat thuis vanaf de bank. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats Zakelijk. Uit het onderzoek blijkt dat de meest actieve mobiele
kopers mannen zijn. Tegelijk ziet Marktplaats op haar eigen website dat de heren met rasse schreden worden ingehaald door de vrouwen. Bijna de helft van de maandelijkse 7,3 miljoen unieke Marktplaats bezoekers bezoekt de website via een smartphone.

De afgelopen twee maanden nam het online verkeer op Marktplaats via de smartphone met 98% toe. In opdracht van Marktplaats Zakelijk deed Blauw Research onderzoek onder 1.200 respondenten naar het mobiel shopgedrag van Nederland. Waar men vroeger naar de desktop liep om een aankoop te doen,
blijven de mobiele kopers (80%) liever op de bank shoppen met een smartphone binnen handbereik . Zeker 42% geeft zelfs aan dat het shoppen thuis op de bank de reden is om een mobiele aankoop te doen. Andere populaire shoplocaties zijn: op het werk of school, onderweg en in het openbaar
vervoer.

Vrouwen in opmars
Uit onderzoek van Marktplaats Zakelijk blijkt dat 46% van de jongeren tussen de 18 en 35 jaar meer online zijn gaan kopen (46% in 2015 versus 39% in 2014), ook consumenten van 36 jaar en ouder grijpen voor een aankoop steeds vaker naar de smartphone. In 2014 winkelde ruim 18% van hen mobiel,
in 2015 steeg dit aandeel met 7%. Datzelfde onderzoek geeft aan dat meer dan de helft (55%) van de mensen die wel eens een mobiele aankoop doet bestaat uit mannen. De vrouwen zijn echter bezig met een opmars. Uit onderzoek van Marktplaats onder 400 van haar bezoekers blijkt namelijk dat het
aantal vrouwen dat mobiel winkelt in een jaar met ruim 9% is gestegen. Het aantal mobiel shoppende mannen steeg met ca. 4% ten opzichte van vorig jaar.

Van schoenen tot hypotheekadvies
Eva Gerritse, research manager bij Blauw Research: "Nu zien we dat vooral producten als schoenen en eten hun weg via de smartphone naar de consument vinden, maar uit het onderzoek blijkt dat ook zogenaamde `high-impact' producten via de smartphone aan de man gebracht zou kunnen worden. Zo
geeft 42% van de mobiele kopers aan zeer waarschijnlijk een telefoonabonnement af te sluiten via de smartphone. Ook zegt 35% mogelijk interesse te hebben in het maken van een afspraak voor een hypotheekgesprek en zegt 40% hoogstwaarschijnlijk een aanvraag te doen voor een autoproefrit van een
auto via de smartphone" zegt Eva Gerritse, research manager bij Blauw.

Adverteerders blijven achter in ontwikkeling op mobiel
Op Marktplaats is het afgelopen jaar een drastische verschuiving te zien in online verkeer van computer naar smartphone. Anouk Bakkers-de Smet, marketing manager Marktplaats Zakelijk: "Toch zien we dat betalende adverteerders nog niet echt meebewegen met deze trend. Al jaren wordt in de markt
geroepen dat dit het jaar van mobiel adverteren wordt, maar nog steeds staan de mobiele advertentiebudgetten niet in lijn met het consumentengedrag op smartphones.

Adverteerders kunnen de kracht van adverteren op mobiele telefoons optimaal benutten door goed te kijken naar het mobiel shopgedrag van de consument en de unieke functionaliteiten van de smartphone. Toch horen we vaak van hen terug dat ze nog zoeken naar hoe ze effectief gebruik kunnen maken
van mobiele techniek. Met dit onderzoek willen we ook hen meer inzicht geven in het gedrag van de mobiele koper."

Over Marktplaats Zakelijk
Marktplaats genereert met 7,3 miljoen unieke koopgerichte bezoekers per maand een enorme hoeveelheid intentiedata waarmee Marktplaats Zakelijk het Nederlandse bedrijfsleven van groot tot klein adviseert over het opzetten van de meest effectieve online campagnes.