Klachtenmeldpunt inkoop en aanbesteding
Het kan voorkomen dat tijdens een aanbestedingsprocedure ontevredenheid ontstaat tussen de gemeente en ondernemers over hoe door partijen in een aanbestedingsprocedure gehandeld wordt. Dit kan leiden tot een klacht.
Sinds 1 juli 2015 kunnen ondernemers met een dergelijke klacht terecht bij het klachtenmeldpunt inkoop en aanbesteding via klachtenloketaanbesteding@derondevenen.nl. Insteek van dit meldpunt is dat partijen worden gestimuleerd het geschil in onderling overleg op te lossen waardoor een gang
naar de rechter voorkomen kan worden.
Het klachtenmeldpunt is een onafhankelijk aanspreekpunt binnen de gemeente dat de klacht bekijkt en daarover een advies uitbrengt aan de aanbestedende dienst. Onafhankelijk betekent dat de personen die het klachtenmeldpunt vormen niet direct betrokken zijn (geweest) bij (het opstellen van) de
aanbesteding.
De gemeente De Ronde Venen koopt jaarlijks een groot aantal diensten en werkzaamheden in. De gemeente is daarbij gebonden aan (Europese) aanbestedingsregels. Bij inkoop en aanbesteding werkt de gemeente samen met de stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK). De
Aanbestedingswet 2012 biedt aan gemeenten de mogelijkheid om voor klachten over de aanbesteding een klachtenmeldpunt open te stellen.
Het openstellen van het gemeentelijk klachtenmeldpunt is een gevolg van de overstap in 2014 naar de stichting RIJK. Tot de overstap konden klachten worden ingediend bij een gezamenlijk klachtenmeldpunt van het inkoopbureau waarmee toen werd samengewerkt. Deze mogelijkheid is door het
openstellen van het eigen klachtenmeldpunt vervallen.
Meer informatie over:
* Inkoop en aanbesteding