Organiseert u een evenement?


Organiseert u een evenement?

Binnen de gemeente Halderberge worden per jaar ongeveer 135 evenementen georganiseerd. De meesten vinden jaarlijks plaats. De evenementen varieren in grootte van een straatbarbecue tot aan Midzomerfeesten en een Seppe Airshow met duizenden bezoekers. Naast de ambtelijke inzet voor het
verlenen van de vergunning en het controleren van voorwaarden op het gebied van volksgezondheid en brandveiligheid is er inzet bij het nemen van verkeersmaatregelen. De gemeentelijke buitendienst zorgt nu voor het plaatsen en weer opruimen van wegafzettingen, het maken van tekstborden en
overige te nemen verkeersmaatregelen zoals eventuele omleidingen en parkeerverboden. De kosten van al deze maatregelen neemt de gemeente tot nu toe zelf voor haar rekening. Dat gaat vanaf nu veranderen.

Wat betekent dit voor de organisator van een evenement?

Dit betekent dat de inzet van buitendienst medewerkers vanaf augustus 2015 wordt doorberekend voor commerciele evenementen. Vanaf 1 januari 2016 gaat deze doorberekening in voor niet-commerciele evenementen. Ook voor het ter beschikking stellen van dranghekken worden vanaf dat moment kosten
in rekening gebracht. Vlaggenmasten en verkeersborden blijven wel kosteloos beschikbaar voor uw evenement.

Wethouder Peter Bons: "Wij beseffen ons dat in deze tijd waarin bedrijven terughoudend zijn om evenementen te sponsoren het voor organisatoren nog moeilijker wordt om een activiteit financieel sluitend te krijgen. Om deze kostenstijging enigszins te beperken, krijgt u de mogelijkheid om zo
veel mogelijk werkzaamheden zelf uit te voeren. We denken hierbij onder andere aan het ophalen en plaatsen van dranghekken en het reinigen van het evenemententerrein."

Vraagt u een vergunning aan voor een evenement?

Dan moet u vanaf nu een extra aanvraagformulier `Hand en spandiensten' invullen. In dit formulier kunt u aangeven wat u nodig heeft en welke inzet u wenst van de ambtelijke organisatie. Na het invullen van dit formulier heeft u direct een eerste indicatie van de kosten. Bij grotere evenementen
worden de gevraagde hand en spandiensten voorafgaand aan het evenement besproken met de organisatie.

Heeft u vragen?

Neem dan contact op met de heer Huijsmans, teammanager Realisatie via 14 0165.