Meiden op Europese roadtrip zeggen nee tegen misleidende reclame

Say Yes To No wijst valse claims bedrijven af en zoekt echte familiewinkels

AMSTERDAM / BERLIJN, 22 juli 2015 - Als een reactie op holle marketing, valse claims en lege beloften die grote bedrijven doen om maar zoveel mogelijk producten te verkopen, zijn twee meiden uit Nederland en Portugal begonnen aan een Europese roadtrip waarbij ze op zoek gaan naar echte winkels en bedrijven, met echte mensen en echte waarden.

Met hun Say Yes To Summer tour zijn ze een Occupy-achtige consumentenbeweging gestart die een eind wil maken aan de misleidende reclame en marketing, waarmee grote bedrijven de markt domineren. ,,Door hun grootschalige samenwerking is het bijna onmogelijk voor kleinere familiebedrijven, die trouw zijn gebleven aan hun waarden, om gehoord te worden," stellen Sara en Pam. ,,Het gaat niet meer om passie, noch om de liefde voor een product of de mensen. De laatste decennia is de wereld een vreemde en plastic realiteit geworden. Reclame, marketing en social media zijn eenvoudige middelen geworden om koste wat het kost zoveel mogelijk producten te kunnen verkopen."

De meiden ontmoetten elkaar in Barcelona. Ze kregen het idee voor de roadtrip tijdens een brainstormsessie van Say Yes To No. Deze nieuwe broodchip van familiebakkerij Van der Meulen uit het Friese Hallum wil een eind maken aan gladde marketing en lege beloftes zoals 'light' of andere gezondheidsclaims en streeft een andere eerlijke houding naar consumenten na. Sara en Pam: ,,Tijdens het brainstormen realiseerden we ons dat we meer willen dan alleen dit product delen met anderen. We willen laten zien waar we voor staan. Geen valse beloften, onechte kleuren, geen reclameleugens, geen kunstmatige smaak en geen fotoshoppen. We geloven dat die idealen niet alleen voor voedsel gelden, maar ook op andere momenten. Dus besloten we op een roadtrip te gaan en ja te zeggen tegen echte ervaringen, echte verhalen echte mensen en echte waarden."

Rijdend in een Volkswagen camper begonnen ze hun tour in Amsterdam. Daar openden ze de eerste van zeven flagstores. Say Yes To No beschouwt die als fiendshipstores en levert ze gratis broodchips. De volgende halte is Berlijn, gevolgd door Parijs, Antwerpen en Londen. De laatste stop is de achtertuin van Alex James die samen met zijn beste vriend Jamie Oliver eind augustus 60.000 mensen ontvangt tijdens het Big Feastival.

Hun tournee kan gevolgd worden via www.sayyestono.com. Pam en Sara: ,,Wij geloven dat consumenten en winkeliers net zoals wij zijn. Niemand wil voorgelogen worden. Daarom is het tijd om nee te zeggen tegen megawinkels in Oxford Street of de Champs-Elysees en ja tegen bescheiden winkeltjes om de hoek die geliefd zijn bij de lokale mensen."