De nieuwe waardeketen voor nieuwsmedia


'To earn profits in digital media, the industry must reinvent itself'
Ik ben fan

Als het traditionele businessmodel voor printmedia niet meer werkt, wat moet je als mediabedrijf dan doen om geld te verdienen? Caio Tulio Costa onderzocht dit vraagstuk aan de Columbia School of Journalism. Zijn boodschap: oude verdienmodellen passen niet in de nieuwe werkelijkheid.
Heruitvinden dus.

* Tag personen
[USEMAP]

Caio Tulio Costa -

Bron: www.caiotulio.com

Het beste voorbeeld van een media-organisatie met een businessmodel dat decennia lang goed gewerkt heeft maar nu in de problemen komt is The New York Times. Bedroegen de totale inkomsten in het jaar 2000 3.5 miljard dollar, vorig jaar stond de teller op 1.5 miljard. De grootste oorzaak hiervan
is de teruglopende advertentieverkoop. Over een periode van 14 jaar is een daling in de advertentie-inkomsten te zien van 75 procent.

Door de jaren heen bleef het aantal betalende lezers stabiel en steeg zelf licht, maar onderaan de streep was in 2014 een inkomstendaling van 86 procent te zien. Waar het volgens Caio Tulio Costa mis gaat is dat geprobeerd wordt het oude verdienmodel toe te passen op de nieuwe werkelijkheid.
Media moeten op zoek gaan naar nieuwe inkomstenbronnen, die de verliezen van dalende advertentie en abonnee-opbrengsten compenseren.

The New York Times revenue 2000-2014

The New York Times revenue 2000-2014

-

Bron: The Media Briefing

Het onderzoek van Caio Tulio Costa geeft een mogelijke strategie voor nieuwsorganisaties om een vruchtbaar businessmodel te creeren in het nieuwe digitale tijdperk. Deze strategie bevat drie inkomstenbronnen: advertenties, verkoop van digitale content en inkomsten uit zogenaamde value-added
services. Het derde element, de value-added services, is hierbij het meest vernieuwende. De term is afkomstig uit de telecomindustrie en doelt op de beweging van traditionele contentproducent naar een 'service company'. Hierbij wordt er naast de traditionele nieuwsvoorziening ook geld verdiend
aan de verkoop van boeken, cultuur, entertainment, ticketverkoop en bijvoorbeeld workshops. "Afhankelijk van de moeite die een nieuwsorganisatie hierin stopt, kan het een belangrijke derde inkomstenbron worden, naast content- en advertentieverkoop.

'The old formula no longer works. It is valid only for print media. It cannot work for digital products'

In Nederland zien we dat in beperkte mate al gebeuren. De meeste kranten hebben een webshop waar allerhande artikelen verkocht worden, van dvd's tot flessen wijn. Maar ook evenementen kunnen geld opleveren, laat bijvoorbeeld de Libelle Zomerweek zien. The Guardian kwam in lijn hiermee vorig
jaar met een membership-programma, dat lezers toegang biedt tot een reeks aan evenementen en activiteiten. De sector is dus al onderweg, de vraag is wanneer deze activiteiten een stabiele inkomstenbron gaan vormen in die nieuwe waardeketen, naast content- en advertentie-opbrengsten.

Om tot die waardeketen te komen, geeft Caio Tulio Costa zes vereisten waar media aan moeten voldoen.

* 1. Wees niet bang om je bedrijf opnieuw uit te vinden. Begin helemaal opnieuw en werk samen met jonge mensen (digital natives).

* 2. Begrijp dat het traditionele businessmodel van de journalistiek niet meer past, dit digitale tijdperk vraagt om een betere relatie met de lezer/klant.

* 3. Investeer in technologie.

* 4. Produceer content in de geest van jonge, digital natives, om een jong publiek te kunnen bereiken.

* 5. Content wordt steeds makkelijker gedeeld, stem daar je strategie op af.

* 6. Verruim het traditionele portfolio en bied de eerder genoemde value-added services.

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Lees ook

* The Guardian komt met membership-programma
* 'Mensen onder de dertig lezen geen bladen meer'

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel