Uitslag Namens Nederland: Wat willen senioren?


Geplaatst op 21-07-2015

Ruim 5.500 ANBO-deelnemers hebben meegedaan aan Namens Nederland, de grootschalige enquete onder de Nederlandse bevolking naar de toekomst van Nederland. ANBO-deelnemers en de Nederlanders zijn zelf gelukkig, maar maken zich zorgen over het geluk van de volgende generatie; slechts 32 procent
van de respondenten denkt dat de volgende generatie gelukkig zal zijn met Nederland. Bovendien willen ze een socialere en minder individualistische samenleving, zo blijkt uit de resultaten die nu bekend zijn gemaakt.

Socialer

"We hebben vorig jaar onze achterban opgeroepen mee te doen aan de enquete en mee te beslissen over de toekomst van Nederland", vult Liane den Haan directeur-bestuur bij ANBO, aan. "Het is interessant dat senioren een `socialer' in plaats van `individualistischer' samenleving willen. Maar de
laatste term is natuurlijk ook vaak negatief geladen. Wat zou de keuze geweest zijn als er `zelf beslissen', 'individuele vrijheid' of `onafhankelijk' als keuzemogelijkheid was gebruikt?"

ANBO-deelnemers

De ANBO-deelnemers zijn net als de Nederlanders bereid inspanningen te leveren voor een beter Nederland en steunen maatregelen om werkgelegenheid te bevorderen. Ze steunen ook maatregelen waardoor de zorgpremie minder hard stijgt en betalen liever belasting voor langdurige zorg dan er zelf
voor te sparen. ANBO-deelnemers en de Nederlanders zijn bereid zich in te spannen voor een groenere leefomgeving. Voor veiligheid zijn ANBO-deelnemers bereid om meer belasting te betalen dan andere Nederlanders. En 62 procent wil zelf bepalen of men na het bereiken van de pensioenleeftijd
doorwerkt en hoeveel uur per week dan. ANBO-deelnemers staan relatief positiever tegenover migranten en hebben een hoge bereidheid om meer te betalen voor mobiliteit.

Totaal 100.000 deelnemers

Totaal hebben ruim 100,000 mensen meegedaan aan Namens Nederland. Ze willen een beter Nederland: beter onderwijs, meer veiligheid, betere zorg, een betere leefomgeving en meer koopkracht. En om dat te bereiken zijn ze bereid 4 uur per week meer te gaan werken. De achterbannen van de 8 grootste
politieke partijen verschillen onderling nauwelijks van mening over de mate van de gewenste verbetering op het gebied van onderwijs, veiligheid en zorg, en evenmin over de mate waarin men bereid is langer te werken en meer prestatiedruk op het werk te accepteren. Op de thema's leefomgeving,
koopkracht en sociaal vangnet is er weliswaar sprake van enigszins uiteenlopende meningen over de mate, maar niet over de richting van de gewenste toekomst.

Doorwerken zelf bepalen

Ook wanneer de Nederlanders gewenste maatregelen worden voorgelegd bestaan er vaak meerderheden, bijvoorbeeld rond het thema `werk'. De bevolking kiest enerzijds voor flexibilisering, en wil anderzijds een aantal bestaande zekerheden behouden. Zo wil 80 procent graag zelf bepalen of men na het
bereiken van de pensioenleeftijd doorwerkt, is 79 procent bereid loon naar prestatie te ontvangen (of heeft dat al), zou 67 procent langer werken als werktijden flexibeler zouden zijn en kiest 64 procent voor een lagere ontslagvergoeding als dat het makkelijker maakt om een baan te vinden.
Tegelijkertijd wil 67 procent de huidige baanzekerheid behouden (zelfs als dat tot lagere welvaart leidt) en is men bereid meer belasting te betalen in ruil voor een langdurigere (54%) en hogere (53%) werkloosheidsuitkering.

Namens Nederland

Namens Nederland is een initiatief van McKinsey & Company, gesteund door een brede groep maatschappelijke partners. Daarnaast zijn het Financieele Dagblad, de Telegraaf, de STER, RTL, SBS, en Sanoma als mediapartners betrokken. Bovendien zijn veel multinationals en maatschappelijke
organisaties, waaronder ANBO, bereid gevonden de enquete onder hun werknemers of leden te promoten.

Lees hier de resultaten van ruim 5.500 ANBO-deelnemers

Lees hier de resultaten van alle 100.000 deelnemers: www.namensnederland.nl