TVM zet in op digitale schadeafhandeling

TVM en IT-dienstverlener ABZ hebben dit voorjaar een nieuwe digitale dienst gelanceerd voor het vlot en eenvoudig afhandelen van vrachtautoschades: TVM vrachtwagenplatform. Voor ondernemers betekent dit dat ze minder rompslomp hebben bij schade en vrachtauto's sneller weer inzetbaar zijn. Voorlopig start men nog als proef, maar de verwachting is dat de digitale schade-afhandeling voor vrachtwagens nog deze zomer in definitieve vorm doorgaat. Als marktleider in transportverzekeringen neemt TVM verzekeringen het voortouw in deze noodzakelijke modernisering van de afhandeling van vrachtautoschades.

Van de Volkswagen Golf zijn er sinds 1974 meer dan 30 miljoen gebouwd. Het is dan ook geen wonder dat schades aan deze auto zich eenvoudig in een mal of patroon laten gieten. Het schadeherstel in de wereld van personenauto's is al jaren gestandaardiseerd. Een frontschade kan aan de hand van een grafische vastlegging en wat foto's snel digitaal worden berekend. Niets bijzonders. Lang is gedacht dat de transportwereld zich, met zijn vrachtauto's met dagcabines, slaapcabines, Topsleepers, Super Spacecabs, bak- en kraanwagens - al dan niet `gepaintbrushed' of uitgerust met verstralers - niet in een algemeen schadeherstelprogramma liet vangen. "Vijftig jaar lang was iedere schade bij TVM uniek", verduidelijkt Jozua Hollander, manager schadebehandeling. "Er is bijvoorbeeld niet een dezelfde DAF 95. Er zijn tientallen, met telkens andere specificaties en opbouwvarianten. Een meer gestandaardiseerde aanpak leek lange tijd onmogelijk."

Digitale snelweg

Als het nieuwe TVM vrachtwagenplatform deze zomer de proefperiode goed afrondt, dan sorteert de transportwereld binnenkort voor op een definitieve aansluiting op de digitale snelweg. De verwachting is dat in de toekomst zeker 80 procent van de gebruikelijke schades snel op elektronische wijze kan worden afgehandeld. Dat betekent niets minder dan een revolutie. Nu nog komt bij vrijwel elk schadegeval een expert te pas. Samen met de hersteller beoordeelt hij wat de reparatie kost. Het beeld van de schadebepaling op de achterkant van een sigarendoosje is misschien wat overdreven, maar is in sommige gevallen nog altijd actueel. De schadeketen voor vrachtwagens is nog tamelijk traditioneel ingericht. "De hele schade-afhandeling gaat door het TVM vrachtwagenplatform ingrijpend veranderen", stelt Martijn Kammeijer, directeur Schade bij TVM. "Voordeel is dat de digitale afhandeling van schade onze verzekerden veel administratieve rompslomp uit handen neemt. Een vrachtauto is een rijdende BV en moet na een schade zo snel mogelijk weer de weg op om kapitaalverlies te voorkomen. De digitale snelweg bespoedigt dat proces enorm."

Uniek initiatief

Bijkomend voordeel is dat deelnemende reparatiebedrijven aan het TVM vrachtwagenplatform het vastgestelde schadebedrag krijgen uitgekeerd. "Dat is pure toegevoegde waarde voor de ondernemers en herstellers. Niemand hoeft geld voor te schieten of te wachten op betaling", aldus Kammeijer. Volgens hem is het initiatief dat TVM heeft genomen voor dit Vrachtwagenplatform uniek. "Het bestaat nog nergens in de wereld. Vandaar ook dat we beginnen met een proefperiode." Op dit moment loopt een proef bij de keten FleetRepair, die bemoedigende resultaten laat zien. De verwachting is dat na de zomer andere reparatiebedrijven aan kunnen haken.

Samenwerken

Het TVM vrachtwagenplatform is ontwikkeld in een samenwerking tussen TVM en ABZ in Zeist. ABZ is de wereldwijde marktleider op het gebied van de digitalisering van schade, informatie en communicatie in de automotive- en verzekeringsbranche. Daarnaast heeft het expertisebureau Hanselman-Van Rijswijk Expertise, waarmee TVM al jaren samenwerkt, een bijdrage geleverd met technisch-inhoudelijke vrachtwagenkennis. Het digitaliseren van schades aan vrachtauto's was geruime tijd minder van belang. Frank Gras, Sales Manager van ABZ: "Noem het de macht van de getallen. We hebben in Nederland jaarlijks een miljoen schades aan personenauto's. Van de 150.000 vrachtauto's staan er jaarlijks ongeveer 10.000 als verzekerde schade bij de schadehersteller."

Kennis delen

ABZ pioniert thans samen met TVM op de vrachtautomarkt. De kennis die wordt opgedaan, blijft niet exclusief voor TVM beschikbaar. Kammeijer zegt dat TVM als marktleider graag het voortouw neemt. "Een goede cooeperatieve verzekeraar houdt die kennis niet voor zich, maar is bereid om ter wille van de branche de eerste stap te zetten naar een verbetering van de schadeafwikkeling."

Op dit moment zijn er al andere verzekeraars die interesse hebben in het nieuwe platform. Als wereldwijde marktleider bij het afwikkelen van autoschades is ABZ gewend kennis te delen met alle marktpartijen. Gras: "Wij zijn sterk in het verbinden van alle betrokkenen om een branche-brede verbetering te realiseren. Het hangt uiteindelijk van alle verzekeraars en verzekerden af of dit systeem wordt geaccepteerd." Hollander vult aan: "Dit vraagt om een andere manier van werken in de transportwereld. Maar als je de wereld wilt veranderen, lukt dat alleen als je het met elkaar doet. Daarom is het belangrijk dat zowel de verzekeraar als het expertisebureau en de hersteller op een goede manier met elkaar samenwerken"