Inwoners tevreden over de mogelijkheden om te communiceren met gemee..
Inwoners tevreden over de mogelijkheden om te communiceren met gemeente
Inwoners van Roermond zijn in het algemeen tevreden of zeer tevreden over de mogelijkheden om in contact te komen met de gemeente, dat is een van de belangrijkste conclusies uit het eerder dit jaar gehouden communicatieonderzoek. De gemeente Roermond wil de resultaten van het onderzoek
gebruiken om zo goed mogelijk te communiceren met de verschillende doelgroepen op een manier die bij de doelgroepen past.
Het onderzoek
Het onderzoek bestond uit een online vragenlijst en uit een aantal gesprekken met kleine groepen mensen. In totaal hebben 1260 respondenten gereageerd. Daarnaast is inzicht ontstaan door een aantal gesprekken met kleine groepen personen. Uit de ingevulde vragenlijsten blijkt dat met name de
digitale communicatiemiddelen goed worden gewaardeerd. De gemeentelijke website, digitale nieuwsbrief en Buurtpost (informatie op postcodeniveau) zijn voor inwoners belangrijke manieren om te communiceren met de gemeente. Respondenten zijn tevreden over deze digitale middelen. Ook over de
gemeente op sociale media zijn de respondenten tevreden, hoewel deze op dit moment nog op minder grote schaal gebruikt worden om de gemeente te volgen. Ook met traditionele communicatiemiddelen zoals de gemeentepagina in de Trompetter (nu 1Roermond) en bewonersbrieven volgen veel inwoners het
gemeentelijk nieuws.
Vervolg
Het onderzoek geeft aan welk communicatiemiddel het beste gebruikt kan worden voor een bepaald doel of voor een bepaalde doelgroep. Het geeft ook aan in welke onderwerpen de doelgroepen geinteresseerd zijn. Op basis van dit onderzoek kunnen de communicatiemiddelen worden doorontwikkeld, zodat
deze (nog) beter aansluiten op de beleving van de gemeentelijke klant. Zo wordt de gemeentelijke communicatie versterkt.
Resultaten in vogelvlucht
* 78% van de respondenten is zeer tevreden of tevreden over de mogelijkheden om in contact te komen met de gemeente Roermond. 75% van de respondenten is zeer tevreden of tevreden over de informatie in het algemeen van de gemeente Roermond. 3 van de 4 respondenten volgt het gemeentelijk
nieuws via De Trompetter.
* 71% van de respondenten is zeer tevreden of tevreden over de website van de gemeente Roermond. De voorleesfunctie op de website wordt nauwelijks gebruikt (95% gebruikt de functie niet), maar van de respondenten die de functie wel gebruiken, is 83% zeer tevreden of tevreden.
* 15% van de respondenten volgt de gemeente Roermond op Facebook. De berichten die de gemeente Roermond op Facebook plaatst, worden vaak (41%) of altijd (34%) gelezen. 76% van de respondenten is zeer tevreden of tevreden over de Facebook pagina van de gemeente.
* 6% van de respondenten volgt de gemeente Roermond op Twitter. Daarvan is 63% zeer tevreden of tevreden over de Twitter pagina van de gemeente.
* 84% van de respondenten is bekend met de gemeentepagina in de Trompetter (nu 1 Limburg). De gemeentepagina wordt soms (32%) of vaak (32%) gelezen. 66% van de respondenten is zeer tevreden of tevreden over de gemeentepagina. 1 op de 4 respondenten is bekend met het Gemeenteblad. 61% van de
respondenten is geabonneerd op de e-mailservice van de officiele bekendmakingen.
* 65% van de respondenten heeft een bewonersbrief ontvangen in de afgelopen zes maanden. Daarvan is 83% zeer tevreden of tevreden over de bewonersbrief.
* 89% van de respondenten is geabonneerd op de digitale nieuwsbrief. Daarvan is 87% zeer tevreden of tevreden over de digitale nieuwsbrief. 69% van de respondenten is geabonneerd op Buurtpost. Daarvan is 85% zeer tevreden of tevreden over Buurtpost.
* De papieren Stadsgids wordt af en toe (35%) of zelden (25%) gebruikt, de digitale Stadsgids wordt nooit (51%) of af en toe (22%) gebruikt. 81% is zeer tevreden of tevreden over de Stadsgids.
* 65% van de respondenten is zeer tevreden of tevreden over de communicatie in het algemeen van de gemeente Roermond.\
* De campagne `Roermond that's all you need', is bij 38% van de respondenten niet bekend.
* De campagne `Maak digitaal een afspraak' is bij 87% bekend.
* Ruim de helft (54%) is bekend met de campagne `Om! naar een nieuwe samenleving'. Opvallend daarbij is dat bijna 72% van de respondenten wel bekend is met de Om!krant en dat 77% deze krant ook leest. De Om!krant geldt op dit moment als belangrijkste communicatiemiddel in de campagne.
De volledige onderzoeksresultaten
* Kijk hier voor de volledige onderzoeksresultaten (PDF)
Alle inwoners, ondernemers en verenigingen die hebben meegewerkt aan dit onderzoek worden nogmaals hartelijk bedankt voor het geven van hun mening.