ABN AMRO, Cofely, Forbo en ROCKWOOL Gouden Partners van Dutch Green Building Week

ABN AMRO, Cofely en Forbo hebben zich als Gouden Partners verbonden aan de Dutch Green Building Week 2015. De week, die in het teken staat van duurzaam bouwen, wonen, werken en duurzame gebiedsontwikkeling, vindt plaats van 21 t/m 25 september. Het thema van de week is de `Groene Uitdaging'. Daan van Vliet, vanaf 1 juli voorzitter van DGBC is blij met de Gouden Partners. "ABN AMRO, Cofely, Forbo en ROCKWOOL stralen duurzaamheid uit in denken en handelen. Het zijn voorbeelden voor de sector."

De Gouden Partners zullen prominent aanwezig zijn op het openingsgala dat op 21 september wordt gevierd in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Tevens laten ABN AMRO, Cofely, Forbo en ROCKWOOL met activiteiten zien wat hun eigen Groene Uitdagingen zijn bij het verduurzamen van de gebouwde omgeving of hun eigen huisvesting.

Gouden Partners

Edo Rem van Forbo vertelt: "Wij hebben ons als Gouden Partner verbonden aan de DGBW omdat wij duurzaamheid willen verankeren in onze manier van werken en in de vloeren die wij ontwikkelen. Creating better environments, onze pay-off, staat voor het willen realiseren van betere leef-, woon- en werkomgevingen. De week is een mooi startpunt om bestaande initiatieven te promoten waarvan anderen kunnen leren en profiteren. Maar ook om nieuwe initiatieven te starten en samenwerkingen te ontplooien." Guido Frenken van Cofely herkent zich ook in de doelstellingen van de duurzame week: "Onze ambitie en strategie is om een leidende rol te nemen in de energietransitie. Iedere dag weer leveren we een actieve bijdrage aan het verduurzamen van Nederland, met en voor onze klanten."

Mark van Rijt, directeur Facility Management van ABN AMRO: "Wij onderschrijven de uitgangspunten van de DGBW onder meer met onze ambitie om de meest duurzame vastgoedbank van Nederland te worden. Als financiele dienstverlener hebben we niet alleen ideeen over de overgang naar een circulaire economie, maar ook over hoe we die kunnen faciliteren en versnellen. We zoeken naar concrete en economisch haalbare resultaten. Daar kunnen we als bank onze klanten bij helpen. Samen komen we tot innovatieve oplossingen die bijdragen aan een groenere toekomst."

Ook ROCKWOOL wil met het partnerschap van de Dutch Green Building Week een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Hannie Stappers, Director Public Affairs legt hierin een belangrijke focus: "Duurzaamheid draait om People, Planet en Prosperity. De dagelijkse praktijk is anders. Discussies over duurzaamheid gaan primair over energie en materialen, met de haalbare business-case als scherprechter. Prima voor Planet en Prosperity, maar waar zijn de People?" De milieu-impact bij ROCKWOOL wordt al sinds jaar en dag gemonitord en verbeterd op basis van LCA. "Wij zijn trots op onze gecertificeerde en geverifieerde milieuproductverklaringen, ook wel Environmental Product Declarations (EPD) genoemd. Nu ligt de focus op sociale impact."

De Groene Uitdagingen van de Gouden Partners

Daar ligt meteen ook de Groene Uitdaging van ROCKWOOL, tevens het thema van de DGBW. Stappers hierover: "Gebouwen hebben invloed op mensen, op comfort, op gezondheid, op veiligheid, kortom op ons welbevinden. De invloed van de gebouwde omgeving op ons allemaal is enorm: dat is de sociale impact. Die impact is grotendeels verborgen en weegt onvoldoende mee in de keuzes die we over onze gebouwen maken. Daarom hebben we onlangs een tool ontwikkeld: AQSI (Assessing and Qualifying on Social Impact of buildings). Deze tool is juist gericht op de People. Ons streven is dat deze tool in duurzaamheidsinstrumenten wordt geintegreerd om echte en transparante bouwprestaties te ondersteunen en te waarderen met elkaar."

Uiteraard werken ook de Gouden Partners ABN AMRO, Cofely en Forbo mee aan het thema van de DGBW; de `Groene Uitdaging'. Cofely heeft een ambitieuze groene uitdaging; het bedrijf wil in 2018 een leidende rol spelen in de energietransitie en een actieve bijdrage te leveren aan een duurzame maatschappij met energie en CO2-neutrale of besparende oplossingen. Frenken: "Bijvoorbeeld door kennis en data te delen met overheid, kennisinstellingen, bedrijfsleven en start-ups om op die wijze tot een integrale en dus completere oplossing van de duurzaamheidsvraagstukken te komen."

Van Rijt: "De groene uitdagingen voor ABN AMRO met betrekking tot bouw zijn talrijk. ABN AMRO is ver met het verduurzamen van eigen vastgoed en realiseren dagelijks verbeteringen. De kennis die we opdoen zetten we in voor onze zakelijke en particuliere klanten. 98 procent van alle gebouwen in Nederland is bestaande bouw. We willen de transitie naar duurzaam vastgoed in Nederland versnellen. De commercieel vastgoed sector staat voor de uitdaging de leegstand van kantoorpanden, winkels en bedrijfsruimtes te verminderen. Tegelijkertijd wil de vastgoedmarkt zichtbare resultaten boeken op het gebied van CO2-reductie en innovatie. Onze strategie levert daar een bijdrage aan. Duurzaam commercieel vastgoed is toekomstbestendig, is waardevaster, heeft een hoger rendement en een lager risicoprofiel dan niet-duurzaam vastgoed. Het is daardoor een aantrekkelijke belegging voor investeerders en financiers".

Voor Forbo ligt die op het vlak van het toegankelijk maken van het aanbod aan milieuproductverklaringen, ook wel Environmental Product Declarations (EPD) genoemd. Rem hierover: "Met alle product- en milieulabels in de markt wordt het er niet gemakkelijker op. Forbo Flooring is van plan om in deze week, samen met andere partners die toeleverancier zijn in de bouw, een platform te starten waar EPD's eenvoudig te vinden zijn. Dit zal de transparantie in de markt verbeteren en speelt in op de wens naar een uniform, neutraal beoordelingssysteem."

Meedoen?

Organisaties kunnen zich nog aanmelden als sponsor voor de DGBW. Ook is het nog tot 20 juli mogelijk een activiteit aan te melden. Dit kan van alles zijn, van open huis tot rondleiding, van workshop tot duurzame fietstocht. Op www.dgbw.nl is meer informatie te vinden over de Dutch Green Building Week.

Over de DGBW

Dutch Green Building Council (DGBC) organiseert van 21 tot en met 25 september 2015 de vijfde editie van de Dutch Green Building Week georganiseerd. Hiermee sluit DGBC wederom aan bij de World Green Building Week. Wereldwijd zetten alle Green Building Councils hun initiatieven en die van hun participanten daarom in de `vitrine'. Samen worden de krachten gebundeld en gewezen op de uitdagingen van de aanpak van mondiale klimaatverandering. Het thema van de Dutch Green Building Week is de `Groene Uitdaging'. Dat betekent dat organisaties hun eigen groene uitdagingen kunnen delen met de markt. Marktpartijen kunnen aanbieden mee te helpen bij het aangaan van deze uitdagingen. Zo wordt samenwerking gestimuleerd en kan gezamenlijk de stap worden gezet naar the next step van duurzaamheid.