RWS en TNO zetten ontwikkeling slimme brug technologie door

16-07-2015

Rijkswaterstaat en TNO gaan samen werken aan de doorontwikkeling van de 'Slimme brug'. Hiervoor wordt de pilot op de Van Brienenoordbrug uitgebreid en verlengd tot 2017.

Rijkswaterstaat heeft besloten deze vervolgfase te financieren. Doel van deze innovatie is om de gebruiksduur van grote stalen bruggen te verlengen doordat de nieuwe meetmethode preciezer de conditie van het staal bepaalt. Ook geeft het monitoringsysteem aan wanneer groot onderhoud of een renovatie nodig is, waardoor minder vaak hoeft te worden geinspecteerd. Dit bespaart veel geld en vermindert de overlast voor het verkeer.

Om kleine scheurtjes in de stalen rijdekken van bruggen te ontdekken, heeft TNO een geavanceerd monitoringsysteem ontwikkeld. Na een eerste ontwerp op de tekentafel en testen in het laboratorium, is in 2013 en 2014 een proef op de Van Brienenoordbrug uitgevoerd. In de proef wordt met sensoren in het staal het geluid gemeten dat deze kleine scheurtjes produceren wanneer ze groeien. Daarmee wordt hun aantal en locatie bepaald. Geavanceerde modellen voorspellen vervolgens hoeveel scheurtjes er in de tijd ontstaan en hoe groot ze zijn. Omdat de resultaten hiervan positief zijn, hebben beide organisaties besloten verder te gaan met de uitontwikkeling van dit systeem waardoor RWS en andere beheerders van bruggen, dit op den duur breder kunnen gaan inzetten/gebruiken in hun.

Op basis van het monitoringssysteem krijgt de beheerder nauwkeuriger dan nu inzicht in de huidige en toekomstige toestand van een brug. De nieuwe methode geeft een veel preciezer inzicht in de conditie van het staal. Hierdoor hoeven minder vaak voor het verkeer inspecties te worden uitgevoerd, kan exacter berekend worden wanneer renovatie van een brugdek moet plaatsvinden en kan renovatie bovendien later in de tijd plaatsvinden. Deze ontwikkeling staat overigens los van het al geplande reguliere onderhoud aan de Brienenoordbrug.