Criminaliteit Utrechtse Heuvelrug daalt
Daling woninginbraken zet door.
In de eerste zes maanden van 2015 is het aantal misdrijven in de gemeente Utrechtse Heuvelrug met 9% afgenomen ten opzichte van 2014. Daarmee scoort de gemeente gunstiger dan het regionaal gemiddelde van -8%.
De daling van de woninginbraken, die in 2013 begon, zet zich ook in 2015 door. Het aantal woninginbraken nam af met 39%. Zowel het aantal pogingen als het aantal geslaagde inbraken nam af met respectievelijk 54% en 32%. Burgemeester Frits Naafs is blij met deze ontwikkeling. ,,Jarenlang hebben
we met politie en inwoners geinvesteerd in preventie, signalering en opsporing. Daar plukken we nu met elkaar de vruchten van. Voor mij is deze ontwikkeling een bewijs dat we op de goede weg zijn. Als de cijfers dalen, zie je vaak een beweging om de inspanningen terug te schroeven. Maar dat
gaan we ten aanzien van misdrijven met ernstige impact voorlopig niet doen. We gaan dus door met de kentekencontroles bij de op- en afritten van de snelwegen, voorlichtingsactiviteiten en signaleringsoefeningen met burgernetdeelnemers."
Begin januari meldde de gemeente nog een stijging van het aantal geweldsmisdrijven en meldingen jeugdoverlast in 2014. Deze stijging heeft zich in 2015 niet doorgezet. Dat wijst erop dat het vooral incidenten betrof en er voorlopig geen wijziging van de huidige aanpak noodzakelijk is. De
stijging van het aantal vernielingen, bedrijfsinbraken en winkeldiefstallen geven voorlopig nog geen reden tot zorg. Hoewel er ten opzichte van 2014 een stijging is, liggen de aantallen beduidend lager dan in 2012.
Burgemeester Naafs verwacht dat het veiligheidsniveau de komende jaren rond het huidige niveau blijft. ,,De totale criminaliteit is de afgelopen tien jaar sterk afgenomen. Onze inschatting is dat we een zekere ondergrens hebben bereikt. Het huidige veiligheidsniveau vasthouden gaat echter niet
vanzelf. Dat vraagt een integrale benadering, een combinatie van zorg en straf en een voortdurend inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen." Als voorbeeld noemt Naafs de actualiteit rond `verwarde personen'. ,,Als gemeente constateerden wij deze problematiek jaren geleden al. We hebben niet
gewacht op instructies uit Den Haag, maar werken inmiddels al een jaar met ons interventieteam. Hierin werken politie, corporaties en partners uit de verslavingszorg en de geestelijke gezondheidszorg, onder regie van onze gemeente, met elkaar samen om inwoners die bijvoorbeeld verward,
zorgmijdend en overlastgevend zijn, snel in een gecombineerd woon- en hulpverleningstraject te plaatsen. Actief en alert blijven, daar gaat het om."