Economische vooruitzichten voor Europa beinvloed door Griekse crisis

Economische vooruitzichten voor Europa sterk beinvloed door Griekse crisis

Nederland: goede economische cijfers

Resultaten van GfK Consumer Climate Europe voor het tweede kwartaal van 2015

De langdurige onderhandelingen tussen Griekenland en zijn schuldeisers hebben de stemming van consumenten in de Europese landen in het tweede kwartaal van dit jaar duidelijk beinvloed. Vooral in Oost-Europese landen speelt echter ook de crisis tussen Rusland en Oekraine een belangrijke rol. Desondanks is de GfK Consumer Climate EU28 in het geheel sinds maart met 1 punt gestegen tot 10,8 punten. Dit zijn de resultaten van het GfK-onderzoek naar het consumentenklimaat in Europa in 15 Europese landen.

De Griekse crisis bepaalde grotendeels de stemming voor Europese consumenten in het tweede kwartaal van dit jaar. De economische vooruitzichten in vele landen zijn daarom gestagneerd of verlaagd. Tijdens de opiniepeiling, die in de eerste twee weken van juni werd uitgevoerd, hadden de onderhandelingen tussen Griekenland en zijn schuldeisers in toenemende mate een kritiek punt bereikt. De voorlopige climax - het eerst falen van de onderhandeling, het de facto faillissement van het land, de sluiting van Griekse banken, het referendum en de nieuwe, waarschijnlijk succesvolle onderhandelingen, zijn daarom niet in dit onderzoek weerspiegeld. Verondersteld wordt dat de stemming van de bevolking in Europa, voornamelijk binnen de Monetaire Unie, in de zomer zelfs nog sterker kan verslechteren. Dit geldt vooral voor landen zoals Duitsland, Italie, Frankrijk en Spanje, die een groot aandeel van de Griekse schulden dragen of zelf met een moeilijke economische situatie worstelen.

De ontwikkeling van de inkomensvooruitzichten en de koopneiging varieren in de verschillende landen. Land-specifieke invloeden in het tweede kwartaal waren hier sterker dan de mogelijke effecten van een Grexit uit de Europese Monetaire Unie. Desondanks is de GfK Consumer Climate EU28 in het geheel sinds maart met 1 punt gestegen tot 10,8 punten voor het tweede kwartaal.

Nederland: Goede economische cijfers sterker dan crisis in Griekenland

Consumenten verwachten dat de gunstige economische ontwikkeling in Nederland de komende maanden zal voortduren. Hoewel de economische vooruitzichten in juni, met 29,4 punten, net iets onder de waarde in maart lagen, kan dat nog steeds als zeer goed worden beschouwd. Momenteel lijken de Nederlanders zich weinig zorgen te maken over het touwtrekken over de ontwikkelingen in Griekenland.

De positieve economische cijfers en de lichte daling van de werkloosheid hebben ook langzamerhand een effect op de inkomensvooruitzichten. Hoewel de indicator in juni met -6,2 punten nog steeds in het negatieve bereik lag, is de trend sindsdien weer gestegen. Vergeleken met maart werd een winst van 7,4 punten geregistreerd.

Deze trend is ook duidelijk in de koopneiging, die zich de afgelopen maanden in het positieve bereik heeft gestabiliseerd. Met 6,8 punten is het niveau van de indicator nog steeds zeer laag, maar dit is wel het hoogste niveau sinds januari 2008. *

---

Bijlagen:

Consumentenklimaat Europa

Conjunctuurverwachting, inkomensverwachting en Koopbereidheid voor NL en Europa

Nadere informatie:

Neem direct contact op met het GfK hoofdkantoor in Duitsland waar dit onderzoek is uitgevoerd: Rolf Buerkl, tel. +49 911 395 3056, konsumklima@gfk.com

Over het onderzoek

De resultaten van het 'GfK Consumer Climate Europe' onderzoek zijn afkomstig van de consumentenpeiling die namens de Europese Commissie in alle landen van de Europese Unie wordt uitgevoerd. Circa 40.000 personen in 28 landen worden maandelijks ondervraagd. Deze ondervraagden zijn representatief voor de volwassen bevolking van de EU.

De basis van de GfK indicators voor de Consumer Climate Europe zijn de uitgevoerde peilingen van de stemming van consumenten die elke maand worden uitgevoerd. Enerzijds heeft dit betrekking op de macro-economische situatie in de afzonderlijke landen, anderzijds op de situatie van de huishoudens zelf.

De vragen over het Consumer Climate Europe worden elke maand gesteld als onderdeel van een zogenaamd omnibusonderzoek. Dit is een opiniepeiling over meerdere onderwerpen die telefonisch of persoonlijk, d.w.z. als onderdeel van een persoonlijk interview, worden uitgevoerd. Uit een serie van in totaal 12 vragen worden voor het GfK Consumer Climate onderzoek 5 vragen geselecteerd die een beslissende rol spelen in het consumentenklimaat.

Berekening van de vijf geselecteerde indicatoren voor economische, prijs- en inkomensvooruitzichten en de koop- en spaarneiging:

De basis voor het bepalen van de indicatoren zijn de zogenaamde bottom lines. Hier wordt het percentage consumenten dat negatief reageerde (bijvoorbeeld waar de financiele situatie van het huishouden (aanzienlijk) was verslechterd), afgetrokken van het percentage dat positief reageerde (bijvoorbeeld waar de financiele situatie van het huishouden (aanzienlijk) was verbeterd).

In een volgende stap wordt deze bottom line gestandaardiseerd en omgezet met behulp van een veel gebruikt statistisch proces, zodat het lange termijn gemiddelde van de indicator 0 punten is en er een theoretische waardenbereik is van +100 tot -100 punten. Empirisch gezien liggen de meeste waarden echter sinds 1980 tussen +60 en -60.

Als een indicator een positieve waarde heeft, wordt deze factor door consumenten gewaardeerd als boven het lange termijn gemiddelde. Dit geldt omgekeerd voor negatieve waarden. Door de standaardisering kunnen de indicatoren in verschillende landen beter worden vergeleken, omdat op mentaliteit gebaseerde niveauverschillen in het beantwoordingsgedrag kunnen worden gecompenseerd, terwijl niets wordt veranderd in de basisrichting van de indicator.

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieen, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.