Aangrenzende projecten A1/A27 rond Utrecht
14-07-2015
Naast de verbreding van de A1 tussen knooppunt Eemnes en aansluiting Bunschoten-Spakenburg vinden er nog 3 andere projecten plaats aan dit deel van de A1 en de A27 rond Utrecht. In dit artikel leest u hier meer over.
Het bouwbord bijbehorend aan het project Bouwbord A1 Bunschoten - Hoevelaken.
Een project op de A1 die nu in uitvoering is:
* realisatie 2015: A1 Aansluiting Bunschoten - Knooppunt Hoevelaken
Een project op de A1 die op de planning staat:
* realisatie 2019-2022: knooppunt Hoevelaken
* verlegging gasunieleiding A1, voorbereiding op realisatie A27/A1
Een project aan de A27:
* realisatie 2018-2026: A27/A12 Ring Utrecht
A27/A12: Ring Utrecht A27/A12
Op de Ring Utrecht komt veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Hierdoor ontstaan problemen, zoals files, geluidsoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. Tijdens de planstudie Ring Utrecht worden hiervoor oplossingen onderzocht. Het streven is:
* een betere en veiligere doorstroming in de regio Utrecht en een betere bereikbaarheid van de stad
* een minder zware belasting van de omgeving en waar mogelijk een toename van de leefbaarheid rondom de A27 en de A12 (bijvoorbeeld minder geluidsoverlast)
Stand van zaken Juni 2014 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu de voorkeursvariant voor de Ring Utrecht vastgesteld. In dit plan wordt de capaciteit op de A27 uitgebreid. Ook worden zware verkeersstromen tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd van elkaar gescheiden (ontweven) en komen er extra rijstroken op de parallelbanen van de A12.
Planning en aanpak
* 2014: keuze voorkeursvariant
* 2015-2017: ontwerptracebesluit (OTB) en tracebesluit (TB)
* 2018-2026: realisatie Ring Utrecht
Lees meer op de projectpagina A27/A12: aanpassing Ring Utrecht en op de website Verder.
Project A1 Bunschoten - Hoevelaken
Rijkswaterstaat werkt samen met van Gelder/Mobilis nu vier maanden aan de 3e rijstrook op de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken. In deze periode is er al veel veranderd en zijn de contouren van de verbreding van de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken goed zichtbaar. De werkzaamheden liggen op schema en gaan ook de komende periode door. De verwachting is dat de verbreding eind 2015 gereed is, inclusief het nieuwe spoorviaduct.
Lees meer op de projectpagina A1 verbreding Bunschoten - Hoevelaken.
Combinatie A1|28 wint aanbesteding Rijkswaterstaat voor Knooppunt Hoevelaken
Aanbesteding zorgt voor maximale invulling van wensen
Rijkswaterstaat heeft project Knooppunt Hoevelaken gegund aan Combinatie A1|28. De Combinatie A1|28 bestaat uit ondernemingen BAM en Van Oord, met consultancy- en ontwerpbureau ARCADIS als samenwerkingspartner. Met deze gunning wordt er een betere doorstroming van het verkeer rondom knooppunt Hoevelaken en aangrenzende wegen, gerealiseerd. Ook verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid door de goede inpassing in het landschap. Naast het eisenpakket worden de wensen, die zijn geformuleerd door alle overheden, bewoners en belangengroepen, maximaal vervuld. Deze wensen zijn door een unieke samenwerking tussen Rijk en regio tot stand gekomen. Deze zomer maakt Combinatie A1|28 het aanbestedingsontwerp openbaar en worden de omwonenden geinformeerd. Lees voor meer informatie het persbericht hierover.
Voorbereidende werkzaamheden voor verbreding A27/A1: Gasunie verlegt leidingen bij A1
Rijkswaterstaat heeft in maart voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de verbreding van de A1 tussen Knooppunt Eemnes en Aansluiting Bunschoten-Spakenburg. Er zijn 25 bomen gekapt aan de zuidzijde van de A1 vlak voor aansluiting Bunschoten (rijdend vanaf knooppunt Eemnes richting knooppunt Hoevelaken). Dit was nodig om in de periode van april tot oktober gasleidingen te kunnen verleggen. De bomen die zijn gekapt worden gecompenseerd. Dit zal plaatsvinden in het gebied rond de A27 en A1.
Gasunie voert op dit moment werkzaamheden uit aan haar leidingennet. Het gaat om het verleggen van een gasleiding met een diameter van 0,3 meter die parallel aan de huidige A1 loopt. Deze gasleiding wordt 2 kilometer verlegd. Ook worden twee afsluiterlocaties vervangen dichtbij de aansluiting Bunschoten-Spakenburg van de A1. Op een afsluiterlocatie kunnen gasstromen worden onderbroken of verlegd.
De constructie van de nieuwe afsluiterlocatie is bijna klaar. In de week van 13 tot en met 17 juli worden de aansluitlassen gemaakt op het bestaande leidingennet. Afrondende werkzaamheden lopen door tot na de bouwvak. Voor het verleggen van de gasleiding zijn de zogenaamde leidingstrengen gelast boven de grond. Deze worden voor de bouwvak in de bodem ingegraven. Na de bouwvak wordt de nieuwe leiding aangesloten op de bestaande leiding. Vervolgens wordt gestart met het verwijderen van de buiten bedrijf gestelde leidingsectie, onder meer langs het terrein van tankstation De Slaag aan de A1. Alle werkzaamheden zijn volgens planning eind september 2015 afgerond.